Annons
Annons
När den nya tunneln under Alperna blir klar kommer tågresan mellan Frankrike och Italien gå på ett kick. Foto: Nikolay Pandev/Getty Images

När den nya tunneln under Alperna blir klar kommer tågresan mellan Frankrike och Italien gå på ett kick. Foto: Nikolay Pandev/Getty Images

Frankrike

Ny tunnel under Alperna gör tågresan till Italien snabbare

Efter flera års försening är det till slut grönt ljus för att börja bygga en ny höghastighetsjärnväg mellan Lyon och Turin. Det innebär att du när allt är klart om tio ska kunna resa från London till Milano på sex timmar och från Paris på bara fyra.

Text: Per J Andersson • 2019-08-06 Uppdaterad 2021-06-22

Den nya snabbjärnvägen innebär att man bygger en ny tunnel under Alperna, som med sina 57,7 kilometer blir världens längsta i och med att den blir några hundra meter längre än Gotthardbastunneln mellan Italien och Schweiz. Hela den nya järnvägssträckningen mellan den sydfranska och den norditalienska staden är 27 mil.

Projektet godkändes snabbt av den franska generalförsamlingen, men har försenats på grund av motstånd mot planerna på den italienska sidan. Dels har populistpartiet Femstjärnerörelsen, som styr landet tillsammans med främlingsfientliga Lega, motarbetat planerna, dels har invånarna i den italienska dal där tunneln mynnar ut opponerat sig mot bygget. Men till slut föll åtminstone regeringen till föga.

– Det skulle kosta mer att inte bygga järnvägen än att bygga den, kommenterade premiärminister Giuseppe Conte när beslutet var fattat att börja bygga.

25 miljarder euro, motsvarande 260 miljarder kronor, kostar den nya järnvägsförbindelsen. EU står för merparten – 55 procent – av pengarna.

När allt är klart kan det bli aktuellt att sätta in direkttåg London–Milano och London–Rom.

Andra järnvägsprojekt att ha koll på

Just nu byggs det mer ny järnväg än på över hundra år. Ett axplock av alla projekt som pågår jorden runt:

  • Järnvägstunnel under Fehmarn Bält mellan danka Rödby och tyska Puttgarden. När det är klart öppnar det möjlighet för snabba direkttåg till kontinenten, t ex Stockholm–Hamburg. När Sverige byggt klart sin höghastighetsbana till Malmö, vilket troligtvis blir klart först efter 2040, kan hela sträckan mellan den svenska huvudstaden och den nordtyska storstaden avverkas på 5–6 tim. Köpenhamn–Hamburg beräknas kunna avverkas på mindre än 3 tim, mot nästan 5 tim idag. Tunneln beräknas bli klar 2028, men räkna med förseningar.
  • Höghastighetsjärnväg Singapore–Kuala Lumpur. När allt är klart 2026 ska resan mellan de båda städerna ta bara 1,5 tim.
  • Höghastighetsjärnväg Bangkok–Nong Khai och vidare genom Laos upp till Kunming i Kina. Sträckan från Kina ner till Laos ska vara klar redan i slutet av 2021. Bangkok–Nong Khai några år senare.
  • Höghastighetsjärnväg Mumbai–Ahmedabad. Byggs med japansk hjälp och Shinkansen-teknik och ska stå klar redan 2023. 
  • Höghastighetsjärnväg London–Birmingham (klart 2026). Så småningom med förlängning till Liverpool och Leeds (klart 2033). Projektet kallas High Speed 2.
  • California High-Speed Rail ska förkorta restiden mellan Los Angeles och San Francisco med 7,5 tim – från idag nästan 10 tim till bara 2,5 tim. Planeras i en andra fas att förlängas söderut till San Diego och norrut till Sacramento. Omtvistat och ifrågsatt och just nu kraftigt försenat. Oklart när det kan bli klart, kanske 2029.
Ny tunnel under Alperna gör tågresan till Italien snabbare

Läs mer om tåg

I september kommer artikelförfattarens bok Ta tåget – på spåret genom historien, samtiden och framtiden ut på Ordfront förlag. Håll utkik! Bevaka titelns utgivning här!


Text: Per J Andersson • 2019-08-06
FrankrikeItalienTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top