Att ta tåget till Alperna har blivit väldigt mycket enklare tack vare Snälltåget, både under vintern och sommaren. Vagabonds chefredaktör provade att resa med Snälltåget direkt till backen i Saalbach-Hinterglemm. Men först en liten introduktion.
Vad är Snälltåget?
Svenska Snälltåget är ett järnvägsföretag som, förutom sträckan Stockholm–Österrike, kör sträckorna Stockholm–Malmö–Köpenhamn, Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Berlin och Jämtland/Härjedalen–Stockholm–Malmö.
Den populära sträckan till Berlin startades sommaren 2012 efter att SJ hade lagt ner nattågslinjen Berlin Night Express.
Läs mer om Snälltåget på deras sajt.
Snälltåget Stockholm–Österrike
Snälltåget kör nattåg direkt från Malmö till Österrike under vinter mellan 20 dec och 22 mars, samt under sommaren den 4, 11, 18 och 25 juli.
Tåget avgår från Malmö fredag och tillbakaresan sker en vecka senare, på lördag. Till Stockholms sportlov vecka 9, 21 februari, utgår tåget från Stockholm kl 10.10 och har sin slutstation veckan därpå i Stockholm.
Tåget åker Till München via Hamburg och vidare till Salzburg, Bischofshofen, St Johann im Pongau, Zell am See, Kitzbühel, Kirschberg in Tirol, Jenbach och slutligen Innsbruck.
Från Snälltågets stopp finns det möjligheterna att ta sig vidare med transfer till Schladming, Obertauern, Wagrain, Bad Gastein, Saalbach-Hinterglemm, Zell am Ziller, Mayrhofen Sölden, Obergurgl, Ischgl och St Anton.
För att till exempel ta sig till Saalbach-Hinterglemm, såsom chefredaktör Fredrik Brändström gjorde, kliver man av i Zell am See, där en transferbuss väntar.
Mat & service ombord Snälltåget
Att ta tåget till Alperna innebär att matalternativet är många, man kan ta med eller ta plats i restaurangvagnen. Snälltågets restaurangvagn är mycket populär så se till att boka bord tidigt om du vill äta ombord.
Vill man inte ha skidorna i kupén kan man förboka incheckning av skidor, kostar 598 kr tur och retur. Snälltåget har även ett samarbete med företaget Skinetworks vilket gör att det är möjligt att boka paketresa med tåg, transfer, boende och liftkort genom nortlander.se och slopetrotter.se.

Packtips!
Ladda ner filmer och musik innan tågresan om du vill ha underhållning ombord, efter-som wifi inte alltid fungerar. Ett spel kan underhålla i flera timmar och att med bra öronproppar och sovmask är också en hit när man åker nattåg. Ett par varma strumpor kan vara skönt att ha med sig, och vill man sätta lite extra mysig prägel på resan kan man investera i en redig pyjamas inför resan.
Tågresan till Österrike
Jag behöver inte leta länge för att hitta nattåget till Österrike. För att komma till rätt perrong på Malmö centralstation är det bara att följa strömmen av resenärer med stora skidfodral och pjäxbagar under armen. Skidpaketen lastas in genom fönstret på tåget. Ett fönster för Innsbruck, ett annat för Zell am See. Strax är vi över Öresund och eftermiddagssolen lyser in i kupén. Ännu är det ett tag kvar innan vi är framme. 20 timmar för att vara exakt.

– Det var inte billigare än flyget, men att ta tåget känns bra i hjärtat, säger en kvinna i kupén bredvid.
De är fyra pensionärer från Uddevalla som ska till St Anton. På bordet i kupén har de dukat fram vin, kex, ost, vindruvor och andra godsaker. Vilka reseproffs!
I Köpenhamn kliver ett nytt gäng tjejer och killar i 30-års åldern på som snabbt gör sig hemmastadda i den andra grannkupén med sällskapsspel och ölburkar som pyser. Den medhavda högtalaren ljuder av tysk afterskimusik, tänk klassisk schlager med dunkande technokomp. Skidsemestern börjar redan här, medan de platta danska sädesfälten passerar utanför fönstret.
– Vi kallar oss för the Cat Crew! Numera har några av oss familj men vi försöker fortfarande att ses och åka på skidresa ett par gånger per år, men detta är första gången vi tar tåget.
I andra kupéer fördrivs tiden med kortspel eller schack. Wifi finns ombord men är i segaste laget, så efter ett tag ger jag upp försöken att surfa och väljer – som de flesta ombord – att se resan som en möjlighet att umgås på gammeldags vis, skärmfritt.
Tips innan avresa: Malmös bästa falafelställen – 4 favoriter

Stämningen ombord är gemytlig och förväntansfull. I restaurangvagnen är det stimmigt och fullbokat hela kvällen men vi har lyckats få en eftertraktad middagstid mellan klockan sju och åtta. Medan vi gör ett kort stopp för att byta lok i Padborg vid tyska gränsen bjuds vi på en centraleuropeiskt inspirerad meny bestående av schnitzel och öl av österrikiskt märke, avslutat med apfelstrudel med grädde.
Mätta, trötta och belåtna drar vi oss tillbaka till kupén. Det sista jag ser innan jag drar ner rullgardinen är Hamburgs tågstation där några ensamma duvor strosar omkring på en öde perrong.

När jag vaknar är det morgon och vi befinner oss i München. Jag släntrar iväg till restaurangvagnen för en macka och kaffe. En av danskarna knäcker en öl i korridoren. Trots att sängen egentligen är för kort för mig har jag sovit förvånansvärt bra hela natten. Min erfarenhet är att sömn på nattåg kan vara ett lotteri, antingen däckar man direkt och sover som en prins eller så ligger man vaken halva natten. Att vara ordentligt trött när man kliver ombord hjälper. Ljuden och vibrationerna som ibland kan vara störande fungerade denna gång som sömnpiller.
Vår farhåga att den långa resan skulle bli långtråkig visade sig dock vara obefogad. Tristast var tågresan mellan Stockholm och Malmö, innan vi hoppade på nattåget, men annars känns det som ett väldigt angenämt sätt att närma sig ett resmål. Landskapen utanför förändras gradvis och man hinner uppfatta skiftningarna. Under natten har vintergröna fält i Danmark bytts mot snötäckta bergslandskap i södra Bayern.
Läs också: 6 favoriter i tyska München – chefredaktören tipsar

Ett par kupéer bort sitter en familj från Köpenhamn som är på väg till St Johann in Tirol. De spelar schack i väntan på ankomst till Alperna. Sonen Oscar har precis slagit pappa Jens.
– Jag har säkert varit 50 gånger i Alperna och har åkt österrikiska ÖBB:s nattåg ett par gånger, men det är bökigt och stressigt att behöva byta i Hamburg. Detta funkar bra tycker jag, det är skönt att slippa byta tåg och vi har sovit okej, säger Jens Kjaerby Frandsen.
Tågrälsen följer den porlande gröna Salzachfloden. Snöflingor faller över de omgärdande bergen. När vi rullar in på Zell am Sees station är vi bara 30 minuter sena mot tidtabell. En transferbuss tar oss den korta resan till Saalbach. Nu kan utförsåkningen börja!
Läs också: Alpernas charmigaste skidorter – expertens 6 bästa tips

