706236.jpg

Krönika

Jamen gör nåt själv då!

Om mjölkdisken fungerade som resebranschen skulle vi tvingas fråga personalen, som därefter gick in på lagret och plockade fram den ekologiska mjölken – alternativt bad oss uppsöka en annan butik.

Text: Per J Andersson • 2009-12-07

Jamen gör nåt själv då!Uppstår ett problem kan du:

1) försöka lösa det själv eller …
2) lita på att någon annan löser det.
När det gäller turismens utsläpp av växthusgaser och påverkan på kultur- och naturmiljöer väljer dessvärre de flesta inom resebranschen alternativ två.
Jag tror inte att de gör det för att de är cyniska eller nonchalanta, utan för att de tror att de är maktlösa.
Vad kan lilla jag göra? Mitt bidrag är ju ändå bara en spottloska i oceanen!
Men om alla tänker så händer – som alla förstår – ingenting.
När jag bläddrar i resekataloger och ögnar tidningarnas reseannonser lyser gröna erbjudanden med sin frånvaro. Ekoturism och klimatsmart resande verkar vara stendöda begrepp. Varför hakar inte fler på det folkliga engagemang som började sprida sig efter Sternrapporten och de alarmerande rönen från FN:s klimatpanel – och som tagit fart under uppladdningen för Köpenhamnsmötet?

Så fort en journalist sträcker fram mikrofonen utövas läpparnas bekännelse: alla verkar inse hur viktigt det är att rädda planeten.

Samtidigt denna handlingsförlamning.
En del reseföretag har trots allt genomfört handlingsprogram för miljövänligare turism. Det finns ändå exempel på bra småskalig ekoturism, till exempel alla de svenska arrangörer som finns samlade under eko- och kvalitetsmärkningen Naturens Bästa.
Det är bara det att de inte syns och därför går det stora flertalet kunder förbi. Man måste vara naturmupp och miljöidealist för att orka leta reda på gröna alternativ.

I september var jag på ett seminarium om turism och klimatpåverkan arrangerat av FN:s Världsturistorganisation och EU – ett av förberedelsemötena inför det stora mötet med världens ledare som började i Köpenhamn i måndags 7 december.

Världens ledande turismbyråkrater mötte höjdare i resebranschen för att diskutera det faktum att turismen står för fem procent av de totala utsläppen av växthusgaser.
Det var ett bra seminarium eftersom positiva exempel lyftes fram:

  • Förvandlingen av Platja de Palma (Playa de Palma) på Mallorca från miljövidrig turistort på dekis till modern, grön och hållbar semesterpärla.
  • Flygplanstillverkaren Airbus ambition att halvera utsläppen fram till 2020.
  • Projektet Caribsave som går ut på att göra turismen i Karibien mer hållbar och energieffektiv.
  • Lanseringen av Alpine Pearls – ett samarbete mellan sex nationer där ett tjugotal alpbyar försetts med ekologisk stämpel.
  • Och Montenegros och Sloveniens arbete för att miljöanpassa stora delar av ländernas turism.

Det är de glada nyheterna. De dåliga är att man måste åka på seminarium för toppbyråkrater och andra globala resebranschhöjdare – kort sagt världseliten – för att få reda på dem – och att de tyvärr är alldeles för få.
Varför syns inte fler gröna erbjudanden på bokningssajternas förstasidor och i resebyråernas skyltfönster?
Förmodligen för att man gjort kalkylen att kunderna inte är intresserade. Det må vara sant, men det är sant för att kunderna saknar gröna alternativ.
Låt mig göra en jämförelse mellan mjölk och resor. Få efterfrågade ekologisk mjölk innan den var synlig i butikerna. Men idag står oekologisk och ekologisk mjölk sida vid sida i mjöldisken – den ekologiska är någon krona dyrare och Kravmärkt.

Om mjölkdisken fungerade som resebranschen skulle vi tvingas fråga personalen, som därefter gick in på lagret och plockade fram den ekologiska mjölken – alternativt bad oss uppsöka en annan butik.
Om mjölkdisken fungerade som resebranschen skulle mjölken istället för trovärdig miljömärkning ha en post-it-lapp på hyllkanten där personalen lite slarvigt skrivit “Ekologiskt” med spritpenna.
Tänk om reseföretagen kunde genomföra vad Sveriges mjölkbönder lyckats med: en bred och trovärdig miljöcertifiering och storskaliga, gröna – och synliga – alternativ.

Mer att läsa

Lyssna

Per J Andersson inslag i Obs i Sveriges Radios P1 måndag 7 december.

Läs mer

Naturens bästa.

video

Världsnaturfondens apokalyptiska kortfilm om hur framtidens semester kan te sig om vi stoppar huvudet i sanden:


Text: Per J Andersson • 2009-12-07
KrönikaRestips

Scroll to Top