Vrakpriserna på flygbiljetter till Indien

Krönika

Vrakpriserna på flygbiljetter till Indien

När jag 1983 flög till Indien första gången kostade min tur och returbiljett Stockholm-Delhi med sovjetiska Aeroflot 5 200 kronor tur. Som sagt: Aeroflot! Hade jag velat flyga med ett västeuropeiskt flygbolag hade det blivit mycket dyrare.

Text: Per J Andersson • 2010-10-15

FLYGPRISKOLL: När jag 1983 flög till Indien första gången kostade min tur och returbiljett Stockholm-Delhi med sovjetiska Aeroflot 5 200 kronor tur. Som sagt: Aeroflot! Hade jag velat flyga med ett västeuropeiskt flygbolag hade det blivit mycket dyrare.

Vrakpriserna på flygbiljetter till IndienMycket dyrare dåAtt ta sig till Indien med ett gammalt ryskbyggt flygplan med ett av dåtidens mest ökända flygbolag kostade alltså 5 200 kr. Om man räknar om priset till dagens penningnivå enligt Konsumentprisindex (KPI) blir priset 11 800 kronor. De pengarna räcker idag gott till 1) En flygbiljett Sverige-Indien och 2) Alla omkostnader för en månads rundresande i landet.
Jag har sedan 1983 fortsatt att regelbundet åka till Indien. För varje år som gått har flygbiljettpriserna sjunkit. All time low inträffade för mig i februari i år då jag flög Stockholm-Delhi tur och retur med Turkish Airlines för 3 700 kronor.

Färre IndienflygEfter elfte september 2001 drog många flygbolag ner på sina interkontinentala flyglinjer, i synnerhet till Indien. Under några år innebar det ökade priser, ofta fullbokade plan, krångel och röra.
Men nu är ordningen återställd. Allt fler flygbolag – förutom SAS – satsar på den snabbt växande asiatiska stormakten med sin expansiva ekonomi, gryende turism och boomande IT-industri. Finnair är bäst i Norden med många och snabba förbindelser från såväl Arlanda och Bromma i Stockholm som Norrköping och Göteborg.

Många kampanjerI år blev det lite dyrare att flyga till mitt favoritland, men inte mycket. Jag bokade häromveckan en februaribiljett med Finnair för 4 700 kronor. Men även Austrian Airlines flyger billigt österut i vinter (Mumbai/Bombay för 4 200 kronor), liksom Air France/KLM (Delhi för 4 700 kronor).
Aeroflot då? Hur står sig de i konkurrensen? Bra, är svaret. De har i vinter Indienbiljetter för bara 4 100 (2 250 kr i 1983 års penningvärde). Och ryssarna har blivit bra mycket bättre sedan 1983, då maten i ekonomiklass inte såg ut som i annonsen (för första klass) här ovanför, utan påminde om vad som serverades i skolbespisningar i Vladivostock, kaffet smakade surrogat och flygvärdinnorna var käcka som lägerkommendanter.

Flygets utsläppMen flygets utsläpp av koldioxid då? Jo, visst bör man vara restriktiv och inte flyga i onödan.
Att åka tåg till Berlin, Paris och Hamburg tar längre tid än att flyga, men skulle det vara enkelt och billigt att boka tåg skulle jag alltid välja det före flyget – åtminstone inom Skandinavien och norra Europa.
Helst nattåg, sova gott och vakna fräsch på resmålet – istället för att masa sig fram halvdöd första dagen, eftersom man tvingades stiga upp klockan fyra på morgonen för att ta sig till Arlanda med alla sina köer.

Overland tar två veckorTill Indien känns dock overland-trippen som en omöjlighet. Den är inte bara förknippad med risker och byråkratiskt strul, den tar minst två veckor.
Och förmodligen skulle det bli mycket dyrare än de ynka 4 000 kronor som man idag får en flygbiljett till Indien för.

Läs mer om Indien

Per har skrivit fem böcker om Indien, senast:
Indien – elefanten som började dansa (Bilda, 2007) – beställ!
Läs första kapitlet ur Elefanten som började dansa. Ladda hem! (pdf)


Text: Per J Andersson • 2010-10-15
KrönikaRestips

Scroll to Top