Johanna Jonsson (till vänster) och hennes kompisar tvingades sova utomhus på sin resa till Korfu. Foto: Privat.

Nyhet

Blev utan hotell – får ingen ersättning

Johanna Jonsson, 24, och hennes fem vänner hade bokat en veckas hotell på Korfu med bokningsajten Booking.com. När de anlände i Korfu mitt i natten fick de dock reda på att hotellet inte hade fått deras bokning. På grund av detta tvingades de spendera natten utomhus på solstolar.

Text: Johanna Jackson • 2016-09-12

Solresan till Grekland startades på ett helt annat sätt än vad kompisgänget från Norrköping hade föreställt sig. När de kom fram till ön Korfu sent i natten visade sig att hotellet – Island Beach Bamboo – var överbokat.

– De hade inte ens våra namn i systemet så det verkar som om de inte ens fått vår bokning från Booking.com, säger Johanna Jonsson.

De vände sig först till hotellmanagern för att få hjälp men han hänvisade till Booking.

– Så vi ringde dit men de svarade inte trots att det står på hemsidan att deras kundtjänst har öppet dygnet runt, säger Johanna Jonsson.

– Vi och flera andra som inte heller hade fått något rum, varav en var en 70-årig gammal dam, fick sova utomhus den natten.

Efter att ha ringt hela natten fick de till sist tag på en agent på kundtjänsten som lovade att hon skulle hjälpa dem att hitta ett nytt boende och återkomma.

– Men efter flera timmar av att inte hört något ringde vi tillbaka och fick prata med en ny agent som sa samma sak – att nästan hela ön var fullbokad men att de skulle göra allt vad de kunde för oss. Men inte heller hon hörde av sig så vi fick börja om på nytt.

Så fortsatte det 7-8 gånger, bara tvÙ� agenter återkopplade till gänget men när klockan var halv 9 på kvällen hade de fortfarande inte blivit inbokade på ett hotell.

– Då brast det och vi bara satt där i solstolarna och grät inför tanken att behöva spendera ytterligare en natt utomhus, säger Johanna.

Blev utan hotell – får ingen ersättning
Foto: Privat.

– Vi förstår att ett hotell kan bli överbokat men sättet som deras kundtjänst hanterade detta är fruktansvärt. Om vi inte skulle jagat dem så mycket skulle de antagligen inte ens hört av sig. Till exempel fick vi veta att en agent som dyrt och heligt lovat att vi inte skulle behöva sova ute hade gått hem för dagen när vi ringde tillbaka, fortsätter hon. 

Som tur var hade några ur kompisgänget gett sig ut för att själva försöka få tag på ett hotell på ön. 10 minuter bort från det ursprungliga hotellet fick de napp och natten var säkrad. 

Hotellet de hittade hade dock bara rum för en natt och kompisgänget fortsatte att ringa till Bookings kundtjänst. Ett alternativ var att bo i tre stycken sviter. Kostnaden för detta skulle bli cirka 120 000 kronor för de kvarvarande nätterna. En kostnad som de skulle behöva lägga ut för själva. 

– Men hur vanligt är det att en grupp med 20-åringar har 120 000 kronor extra på kontot? säger Johanna Jonsson.

Klockan ett på morgonen den tredje dagen hittade en av agenterna äntligen ett annat hotell. Det låg på andra sidan ön och hade bara plats för fyra av de fem återstående nätterna. Den sista natten skulle de få åka tillbaka dit de befann sig nu.

För hela semestern behövde de lägga ut 3 927 euro extra, cirka 37 500 kronor. Plus kostnaden för det första hotellet – 8 303 kronor – hade vännerna alltså lagt ut drygt 45 800 kronor. Av de extra utgifterna vill Booking betala tillbaka 3052 euro, eller cirka 29 000 kronor.

– De vill betala mellanskillnaden på utgifterna vi lagt ut. Och 200 euro som kompensation för att vi behövde sova ute. Det blir drygt 300 kronor per person, säger Johanna. 

Det största problemet enligt henne är dock inte att de får en sådan liten kompensation utan att de fortfarande inte fått tillbaka pengarna från det första hotellet som de aldrig sov på men redan hade betalat för.

 – Och även om vi får tillbaka dem så blir det plus minus noll egentligen, eftersom vi inte fick tillbaka alla pengarna som vi lade ut. Vi har skickat alla kvitton och papper till Booking och de lovade att vi skulle ha pengarna på vårt konto efter en till tre bankdagar. Men nu har det gått mer än tre veckor och vi har fortfarande inte fått tillbaka dem.

Enligt Alexander Strömberg, jurist och sakkunnig på Konsumentverket kan det vara svårt att som konsument veta om man ska vända sig till hotellet eller bokningssajten om man råkar ut för liknande situationer. I just det här fallet tycker han att Booking.com brustit i sitt ansvar.

– Ja det verkar som det. Booking.com agerar som förmedlare i det här fallet. Deras uppgift är att boka ett hotell till konsumenten. Om man får en bokningsbekräftelse på att ens hotell är bokat ska man kunna lita på det, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket. 

Vad gäller ersättning har man alltid rätt att få tillbaka de pengarna som man har lagt ut, och då ska man som konsument i första hand försöka leta efter ett likvärdigt alternativ. Men man är inte garanterad någon extra kompensation, enligt Alexander. 

– Nej, det är så klart inte roligt att sova utomhus men i Sverige har man inte rätt till skadestånd för sveda och verk i det här sammanhanget, utan lagen ser enbart till ekonomisk skada, säger han.

På Facebook har kompisgänget skrivit ett inlägg där de varnar andra resenärer från att boka med Booking.com. I inlägget som har delats över 8 000 gånger kritiserar man hur Booking hanterade deras situation. 

“Är det såhär en veckas semester i Grekland ska sluta?(…)Booking.coms sätt att hantera detta är under all kritk. (De) ringde aldrig tillbaka, lämnade oss för att sova på solbäddar, tvingade oss till att betala själva för allt, även fast inget av detta var vårt fel och de hade ingen som helst sympati.” 

Vad hade hänt om vi inte hade haft pengar att lägga ut på att boka det extra hotellet, skulle vi behövt sova ute hela semestern? frågar de sig.  

Vagabond har kontaktat Booking som inte återkommit för en kommentar. 

Flygresenär – här är dina rättigheter

Här är koden som kan göra säkerhetskontrollen till en mardröm

Granskning: Vad betyder hotellstjärnorna?


Text: Johanna Jackson • 2016-09-12
Nyhet

Scroll to Top