Drabbad av inställda flyg på grund av vulkanutbrottet i Island? Försäkrings- och flygbolagen tar den största smällen.
– Alla kan få sina biljetter återbetalda, säger Anders Lundström på SAS.
Askmolnet som orsakades av vulkanutbrottet på Island har fått förödande konsekvenser för flygtrafiken. Men enligt Christina Karlegren, informatör på Europeiska Reseförsäkringar, behöver den som har en reseförsäkring inte oroa sig för de extra kostnaderna.
– Vi ser naturkatastrofer som vanliga förseningsmoment. Om man sitter fast någonstans på grund av ett flygplan som inte kan lyfta för askmolnet kan man få ersättning för hotellkostnader och andra nödvändiga utgifter.
Synen på försäkringsbolagets ansvar vid naturkatastrofer och dylikt är vad som skiljer en reseförsäkring från en vanlig försäkring. Vid vanliga försäkringar kan bolaget åberopa så kallad Force Majeure. Det betyder att bolaget inte kan betala ut någon ersättning, eftersom problemen har orsakats av omständigheter som ligger utanför mänsklig kontroll. Men någon sådan möjlighet existerar inte för reseförsäkringar.
– Vi kan inte neka någon ersättning på grund av att problemet orsakades av omständigheter som ligger utanför vår kontroll. När man tecknar en reseförsäkring tecknar man för allting som kan hända, säger Christina Karlegren, informatör på Europeiska Reseförsäkringar.
Christina Karlegren tillägger att det är viktigt att resenärer håller sig uppdaterade.
– Reseförsäkringen gäller bara resor som redan har påbörjats. Om du fortfarande är hemma när flygplatsen går ut med information om att ditt flyg är inställt får du ingen ersättning för resan till flygplatsen när du beger dig dit. Så det gäller att hålla sig uppdaterad.
SAS har bestämt sig för att alla resenärer på inställda flyg ska få omboka sin biljett eller få pengarna tillbaka.
– Alla som har en biljett till ett inställt flyg får boka om sina biljetter gratis. Även de som egentligen inte har ombokningsbara biljetter. Alla kan också få sina biljetter återbetalda, säger SAS:s informatör Anders Lundgren.