Lockpriser, bristande information om totalpriset för flygbiljetten och förkryssade val om reseförsäkringar. Det är bara några av de brister som EU-kommissionen funnit i en granskning av flygbolagens sajter. Granskningen har gjorts i samarbete med 16 olika länder, däribland Sverige, för att säkra konsumenternas rättigheter. Utredningen inleddes 2007, och har pågått i flera steg med möjligheter för bolagen att bättra sig.
I den första rapporten var resultaten dystra. Av 386 sajter var det 137 som inte uppfyllde kommissionens krav.

På kommissionens svarta lista finns nu tolv bolag som ännu inte har bättrat sig eller inte svarat på kommissionens frågor. Dessa är Aeroflot, Air Baltic, Emirates, Myair, Northwest Airlines, Olympus Airlines, Turkish Airlines, Royal Air Maroc och Windjet.

Sammanlagt 36 flygbolag fick kritik från kommissionen denna omgång men lovade bättring, vilket gjorde att de kunde undkomma att hamna på den svarta listan. Bland dessa finns British Airways, Air France, KLM, Lufthansa, Ryanair, Easyjet och Wizz Air.

16 bolag fick beröm redan från början för att inte bryta mot EU:s regler, däribland SAS, Malmö Aviation, Iberia och TAP.