Det visar en kontroll som Konsumentverket just har genomfört på svenska flygplatser.
Flygbolag är enligt en EG-förordning skyldiga att ge skriftlig information till passageraren om vilken kompensation han eller hon har rätt till om flyget försenas med mer än två timmar. Samma regler gäller vid helt inställda flyg eller om en passagerare nekas ombordstigning.
Av de kontrollerade flygbolagen är det Avitrans Nordic, City Airlines, Direktflyg, Fly Nordic, Nordic Regional, Skyways och Sundsvallsflyg som bryter mot reglerna. Tre bolag – City Airlines, Fly Nordic och Nordic Regional saknar dessutom de anslag vid incheckningsdisken, som i förväg informerar om rättigheterna.
Konsumentombudsmannen (KO), Gunnar Larsson, är förvånad över att så många av de undersökta flygbolagen brister i sina skyldigheter gentemot konsumenterna. Marknadskontrollen gjordes under hösten 2007 och är en uppföljning från året tidigare. Konsumentverket tänker kontakta alla de flygbolag som bryter mot EG-reglerna och KO kommer att överväga straffåtgärder om uppmaningarna inte hjälper.
Text: Jenny Nilsson