
Kamelridning – typisk marockansk turistaktivitet. Foto: Marockanska turistbyrån
Under 2000-talet tappade Marocko 91 procent av sina svenska turister. För att locka turisterna tillbaka storsatsar nu Marockanska turistbyrån och Norwegian på resor till landet.
Enligt Vagabonds Resebarometer 2010 var Marocko den största förloraren. Även charterbolagen Apollo och Ving, som flyger till Marocko, har sett en minskad efterfrågan. Men med en offensiv storsatsning från Marockanska turistbyrån hoppas landet nu att turismen ska öka. Bland annat har man inlett ett samarbete med Norwegian Airlines som kommer flyga Sveriges enda reguljära direktflyg från Arlanda.
– Vi ser stor potential för reguljärflyg till Marrakech och Agadir eftersom efterfrågan är stor men utbudet begränsat, säger Åsa Larsson, pressansvarig för Norwegian.
– I Oslo har vi redan direktflyg till Marocko och vi vill kunna erbjuda samma destinationer från alla våra nordiska huvudstäder.
Förbättrad turism
Marockanska turistbyrån hoppas att fokuseringen på de nordiska länderna ska attrahera över 200 000 resenärer inom tre år.
– Vi kan nu erbjuda en ännu bättre och mer attraktiv produkt till de skandinaviska resenärerna, säger Hamid Addou, vd för Marockanska turistbyrån.
En förbättring är en sprillans ny motorväg mellan Marrakech och Agadir som halverar resvägen mellan städerna.
Reguljär direktlinje
I november börjar Norwegian flyga till Marrakech och Agadir från Arlanda. Marrakech får två avgångar i veckan (tisdag och lördag) och Agadir en avgång i veckan (lördag). Samtidigt startar flygbolaget en direktlinje till Agadir från Köpenhamn med avgång på lördagar. Huruvida turistbyråns storsatsning och Norwegians flygbiljetter från 799 kronor enkel väg lockar svenska turister återstår att se.
Kommentera: Är du sugen på att åka till Marocko?
Läs mer
Reportage om Essaouira.
24 timmar i Marrakesh.