Flyplatsen Heathrow utanför London har nu installerat de omdebatterade fullkroppsscannrarna vid deras säkerhetskontroller. I Sverige kommer det dock att dröja.
– Det finns inga planer just nu, men vi bör på sikt byta ut vår säkerhetsutrustning, säger Eva Axne, ämnesansvarig för luftfartskydd på Transportstyrelsen.
// Text: Sara Pettersson
De nya scannrarnas uppgift på Heathrow är att stoppa terrorister och kriminella med gömda föremål på kroppen. Personalen på flygplatsen har fått gå en utbildning i ”misstänkt beteende” och plockar nu slumpmässigt ut passagerare som får genomgå en helkroppsscanning.
Varje scanner kostar drygt en miljon och Heathrow har köpt in fem stycken som de placerat ut på sina terminaler.
Flera länder i Europa, bland andra Finland, Frankrike och Tyskland, har påbörjat förberedelserna för att installera kroppsscannrar på de stora flygplatserna. I USA planerar man att innan årets slut ha placerat ut 500–700 helkropsscannrar spritt över landet. I Sverige finns det dock inga långtgående planer på att installera apparaterna.
– För ett år sedan testade Landvetter en scanner, men då var tekniken inte tillräckligt bra. Eventuellt kan Landvetter komma att testa en ny bodyscanner i framtiden, säger Eva Axne.
Frågan om helkroppsscannrar har väckt en het debatt om det är integritetskränkande att få sin kropp scannad. Eva Axne tycker dock att den debatten gått över styr.
’? Jag förstår att det finns en oro, men bilderna ser mest ut som streckfigurer och visar inga detaljer på kroppen. Med scannrarna slipper passagerarna istället den manuella kontrollen. Tester i Finland har visat att 90 procent av passagerarna föredrar att bli scannande, mot att bli manuellt undersökta av personalen, säger Eva Axne.