
Brittiska HotelConnect har upphört med sin verksamhet efter likviditetsproblem. Svenska resenärer som bokat via hotellsajten är nu oroliga för att inte få pengar tillbaka.
Johan van der Kwast från Stockholm bokade ett hotellrum i Amsterdam för två veckor sedan. Han reser med en vän imorgon, torsdag och har betalat 5 065 kronor till HotelConnect.
Nu är han osäker på om han får pengarna tillbaka.
– Jag har redan bokat ett nytt rum, så boendet blir inga problem. Men jag vill ju ha pengarna tillbaka för det boende jag inte utnyttjar.
Hänvisar till hotellenHotelConnect har huvudkontor i Storbritannien och jobbar framför allt mot reseagenturer, men har också haft en sajt som vänt sig till konsumenter. Den svenskspråkiga sajten har funnits på HotelConnect.se.
Sedan igår kväll finns bara en korfattad engelsk text på sajten meddelar att företagets verksamhet har upphört men att konsumenterna bör höra av sig direkt till det hotell där de har sin bokning.
Konsumentkreditlagen gäller ocksåJohan van der Kwast betalade hotellrummet med Mastercard hos SEB. Han har också vänt sig till SEB och väntar nu på svar på om han kan få tillbaka pengar därifrån.
Brittiska ABTA är en branschorganisation för reseföretag i Storbritannien. HotelConnect är medlemmar i ABTA vilket gör att kunderna kan vända sig hit för att få hjälp. ABTA:s kundtjänst meddelar idag på morgonen att kunder som drabbats bör höra av sig till respektive hotell där deras bokning är gjord. Om det skulle uppstå problem med att få tillbaka pengarna därifrån kan man också kontakta ABTA:s egen klagomålsservice.
Hur många svenska resenärer som drabbats är just nu oklart. Konsument Europa har inte fått några samtal ännu, men står beredda att hjälpa dem som drabbats med råd.