Företaget har frågat och fått svar från 18 000 av sina resenärer.
Denna inställning till miljön, som kan verka schizofren, går igen på andra områden än resor. Konsumenter beter sig bara miljövänligt om det miljövänliga alternativet presenteras på ett tydligt sätt, helst som ett första handsval.
När du bokar resan på Ving.se får du frågan om du vill göra olika tillval – om du vill ha mat på flyget, busstransfer på resmålet, försäkring och avbeställningsskydd.
Men frågan om du vill klimatkompensera saknas. Inte heller under rubriken ”Övrig information” i mejlet från Ving som bekräftar din bokning nämns med ett ord möjligheten att klimatkompensera. Resenären måste med andra ord känna till möjligheten och leta rätt på informationen på egen hand på sajten för att kunna agera miljövänligt.
Vings vd, Eivor Andersson, tror ändå att miljöarbete idag är en stor konkurrensfördel. Hon framhåller att utsläppen per passagerare och kilometer är mycket lägre om man flyger charter än om man flyger reguljärt. En skillnad som framför allt beror på att charterflyget oftare har nästan fullsatt ombord och dessutom använder modernare, bränslesnålare flygplan.
Vings undersökning visar att de flesta resenärer inte är beredda att välja bort sin chartersemester på grund av utsläpp från flyget. 82 procent svarade att de hellre agerar miljövänligt i vardagen på hemmaplan och 72 procent svarade att de istället försöker bete sig miljövänligt på resmålet.
Text: Per J Andersson