Annons

Djurskyddsorganisationen World Animal Protection vill få TUI att sluta marknadsföra underhållning med delfiner.

Nyhet

Kritik mot TUI – “tjänar pengar på delfinernas lidande”

Under de senaste åren har allt fler stora aktörer avvecklat sina delfinverksamheter. Nu pågår en kampanj mot resejätten TUI där de uppmanas ta ansvar och sluta samarbeta med företag som erbjuder delfinunderhållning.

Text: Karin Wimark • 2023-05-01 Uppdaterad 2023-05-07
Annons

Det är djurskyddsorganisationen World Animal Protection som sedan i höstas driver kampanjen ”Stoppa TUI” i Sverige. Globalt har den pågått i över ett års tid och organisationen menar att charterbolaget TUI är ett av de sista stora globala reseföretag som fortfarande marknadsför underhållning med delfiner. Kritiken i kampanjen handlar om att TUI samarbetar med företag som inkluderar djur och bidrar på så vis till att hålla igång en föråldrad industri.

”Delfinunderhållning är lidande förklätt till oskyldig familjeunderhållning som drar in miljonbelopp till dess ägare och aktörer, avslöjar rapporten ”Behind the Smile” som släpptes av World Animal Protection. Även i den nya rapporten ”Den verkligt ansvarsfulla resenären” listas TUI som ett av de företag som halkar efter när det kommer till djurunderhållningsindustrin.

Annons

Under förra året övertygade World Animal Protection researrangören Expedia att sluta bidra till delfinunderhållningen med hjälp av 350 000 namnunderskrifter. Nu uppmanar de TUI att följa samma väg.

– Om vi är många som protesterar kan vi förändra. Nu är det hög tid för TUI att följa Expedias och en mängd andra reseföretags exempel, genom att inte på något sätt bidra till att delfiner hålls i fångenskap och utnyttjas för underhållning, säger Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

På många håll världen över läggs verksamheter med djur ner. Nu hoppas World Animal Protection att TUI ska följa andras exempel. Foto: Getty Images

TUI svarar på kritiken  

När vi pratar med Nordens kommunikationschef Adam Györki på TUI svarar han att han inte tycker de gjort något fel och att de genom att samarbeta med företag som inkluderar djur har bättre kontroll över djurskötseln och att de krav som finns också följs.

– Vi är en researrangör som erbjuder semesterresor dit våra kunder önskar resa och bedriver inte själva någon form av aktivitet som inkluderar djur. Vi har ett brett utbud och det är helt upp till dem vad de vill göra på sin semester, säger han till Vagabond.   

När vi frågar var de sätter gränsen kring hur mycket efterfrågan får styra svarar han:

– Efterfrågan styr vårt utbud, men såklart inom ramen för vår policy kring aktiviteter. Vi följer internationella standarder och riktlinjer och har ett oberoende revisionsprogram på plats. Vi har tidigare avbrutit samarbeten med företag som inte uppfyllde våra krav.

Lina Dahl säger att de är besvikna över att inte få mer gehör från TUI men att att kampanjen kommer att fortlöpa för att få in ännu fler namn och förstärka det som namninsamlingen står för – att delfinshower och underhållning är förlegat.

– Apollo och Ving är stora svenska djurvänliga reseföretag och vi hoppas att TUI också inom snar framtid vill ligga i framkant för djurvälfärd.  

Fler stora företag väljer att lägga ner sina delfinverksamheter, senast ut var Kolmården i Sverige. Foto: Getty Images

Allt fler tar avstånd

Under senaste åren har allt fler stora internationella företag och aktörer valt att avveckla sin djurverksamhet. Sea World i USA har upphört med sin uppfödning av späckhuggare och även meddelat att de upphör med shower. I Finland har det sista delfinariet stängt och förra året meddelade Kolmården att de kommer att avveckla sitt delfinarium. Även globala reseleverantörer som Tripadvisor, Airbnb och Booking har tagit avstånd.


Text: Karin Wimark • 2023-05-01
NyhetDjur & natur
Annons

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top