”Ni är inga miljöbovar, det är bara ’miljöfanatikerna’ som har startat ett korståg mot inrikesflyget och svenskarnas chartervanor för att ge oss dåligt samvete”, skriver han.
Syftet med debattartikeln, skriver han, är att visa att teknikutvecklingen varit snabb inom flyget. Förr var planen miljöbovar, idag är de det inte.
”En flygplansmotor behöver inte byggas om utan det går att köra på ALLA bränslen även i gamla motorer. Man har provat ett köra en motor av fyra på alternativa bränslen under en längre flygning med gott resultat. Att tanka en kärra enbart med rapsolja t ex går inte på grund av brist på certifiering, så det planet skulle inte få något luftvärdighetsbevis och bli kvar på backen”, skriver Sivert Mässing på Newsmill.

Ha inte dåligt samvete för att du åker på charresa, anser Sivert Mässing i en debattartikel. Bilden är från ön Kurumba i Maldiverna som kan hamna under vatten om 50 år om inte flyget och andra transportsätt minskar sina utsläpp. Foto Per J Andersson
Nästa generations superstorstora flygplan är ännu miljövänligare, skriver han.
”Nästa generation flygplan som Boeing 787 Dreamliner och motsvarande Airbus 380 kommer att ha 20 % lägre bränsleförbrukning än dagens flygplan, de kommer att tillverkas i kompositmaterialet ”Glare” (Boeing 787) som är väsentligt lättare och starkare än aluminium.”
Han får svar på tal direkt.
Signaturen Greger kommenterar artikeln så här:
”Lågvattenartikel. Man tar flyget till Malta, men självklart är det bättre att ta tåget Malmö-Sthm än att flyga. Ännu bättre att köra videokonferens ibland. Jag har minskat mina tjänsteresor drastiskt genom att fundera på vilka resor som verkligen är nödvändiga, det blir inte många resor då.”
Signaturen Johan K är ännu mer upprörd över Siverts debattartikel. Så här srkiver han:
”Detta måste vara en av de mest korkade artiklar jag någonsin läst. Uppenbarligen kan författaren varken räkna eller förstå miljöargument mot flygandet.
För det första är alla transporter dåliga för miljön i sig. Vi borde alltså minska våra transporter och eftersom flyg används mest på långa sträckor kommer den att ta mest stryk.
För det andra skulle det vara väldigt intressant att veta hur mycket energi som går åt om man tar ett fullsatt tåg till indien kontra flyga dit med fullsatt airbus. Kan nästan svära på att tåget vinner med över 1000%”.
Vad tycker du?
Läs mer
Debatt
Hela debattartikeln på Newsmill
Krönika
Därför måste de komma överens i Köpenhamn
Nyhet
Större flygplan bra för miljön
Nyhet
Grönt i Alperna och Medelhavet
Nyhet
Turism allt större hot mot miljön
Nyhet
Flygbolag lovar minska utsläpp