En finanskommission i det schweiziska parlamentet har röstat ner det statliga bidraget som bland annat skulle driva den nya nattågslinjen mellan Malmö och Basel. Det rapporterar det schweiziska nyhetsmediet Tages-Anzeiger. 

Läs mer: Då börjar nattågen till Schweiz rulla

Sista ordet är inte sagt. Kommissionen har inte lagstiftande makt i sig, men den har stort inflytande: När en kommission rekommenderar att ett stöd ska strykas väger det tungt när hela kammaren senare röstar i december. Det är ett tydligt politiskt tecken på att majoriteten i kammaren troligen kommer att följa den linjen.

Livlig debatt

Planerna på nattågslinjen har väckt livlig debatt i Schweiz. Borgerliga partier kallade dem ”hämtade ur en sagobok” och ”ett slöseri med pengar”. Det schweiziska tågbolaget SBB har planerat att starta trafiken på linjen mellan Basel, Köpenhamn och Malmö i mitten av april 2026, med tre avgångar i veckan året runt, något som skulle göras möjligt med hjälp av statliga medel. 

Läs mer: Nytt beslut – nattåget Malmö–Basel rycker närmare

Biljetterna har redan börjat säljas, men enligt Tages-Anzeiger skulle staten behöva subventionera med omkring 100 schweizerfranc per biljett, vilket motsvarar nästan 1 200 kronor. Varje tur skulle dessutom behöva subventioneras med omkring 45 000 franc. Vid normal beläggning skulle det enligt beräkningarna innebära en statlig kostnad på över 200 franc per passagerare, över 2 300 svenska kronor.

Detta besked kommer bara veckor efter att SJ meddelat att de lägger ner sitt nattåg till Berlin, eftersom även den svenska regeringen har valt att inte förlänga finansieringen av nattåg. 

Läs mer: Nya nattåg till Berlin – tyskar vill ta över när SJ lägger ner

Koldioxidlag

Sabrina Schellenberg på SBB skriver till Vagabond att flera instanser har gjort tummen upp för det nya nattåget som en bra satsning inom ramen för landets så kallade koldioxidlag.

– På grundval av detta har vi gjort allt vi kan för att snabbt införa den nya tjänsten, bokningarna har påbörjats och vi är på god väg för driftstart i april 2026.

Men ännu återstår alltså ett beslut innan finansieringen av tåget är i hamn: i landets parlament. Det beslutet kommer i december.

– Nattåg är mycket populära bland våra resenärer. De är dock inte lönsamma på grund av de höga kostnaderna för rullande material (lok och vagnar), banavgifter och personal. Av den anledningen krävs statligt ekonomiskt stöd.

Ni öppnade ju i förra veckan biljettbokningen för nattåget till Malmö. Hur har det gått?

– Bokningsläget hittills är uppmuntrande, svarar Sabrina Schellenberg på SBB.