En finanskommission i det schweiziska parlamentet har röstat ner det statliga bidraget som bland annat skulle driva den nya nattågslinjen mellan Malmö och Basel. Det rapporterar det schweiziska nyhetsmediet Tages-Anzeiger. 

Läs mer: Då börjar nattågen till Schweiz rulla

Sista ordet är inte sagt. Kommissionen har inte lagstiftande makt i sig, men den har stort inflytande: När en kommission rekommenderar att ett stöd ska strykas väger det tungt när hela kammaren senare röstar i december. Det är ett tydligt politiskt tecken på att majoriteten i kammaren troligen kommer att följa den linjen.

Planerna på nattågslinjen har väckt livlig debatt i Schweiz. Borgerliga partier kallade dem “hämtade ur en sagobok” och “ett slöseri med pengar”. Det schweiziska tågbolaget SBB har planerat att starta trafiken på linjen mellan Basel, Köpenhamn och Malmö i mitten av april 2026, med tre avgångar i veckan året runt, något som skulle göras möjligt med hjälp av statliga medel. 

Läs mer: Nytt beslut – nattåget Malmö–Basel rycker närmare

Biljetterna har redan börjat säljas, men enligt Tages-Anzeiger skulle staten behöva subventionera med omkring 100 schweizerfranc per biljett, vilket motsvarar nästan 1 200 kronor. Varje tur skulle dessutom behöva subventioneras med omkring 45 000 franc. Vid normal beläggning skulle det enligt beräkningarna innebära en statlig kostnad på över 200 franc per passagerare, över 2 300 svenska kronor.

Detta besked kommer bara veckor efter att SJ meddelat att de lägger ner sitt nattåg till Berlin, eftersom även den svenska regeringen har valt att inte förlänga finansieringen av nattåg. 

Läs mer: Nya nattåg till Berlin – tyskar vill ta över när SJ lägger ner

Vagabond har sökt SBB för en kommentar, men de har tidigare meddelat att det statliga stödet är absolut nödvändigt för att tåglinjen ska kunna bli verklighet, samt att bokade biljetter lär bli återbetalda om tåglinjen ställs in.