SJ meddelade nyligen att Euronight-tågen som man de senaste tre åren kört mellan Stockholm, Malmö, Hamburg och Berlin slutar rulla efter sista augusti 2026, eftersom bidragen från svenska staten upphör då.

Trafiken kom igång 1 september 2022 – först till Hamburg, men från och med året därpå hela vägen till Berlin.

Tågvagn som det står "Berlin" på.
Snälltåget som sedan länge också kör nattåg Stockholm–Berlin planerar nu att öka antalet avgångar. Foto: Stina Helmstrand

Hyrde in ligg- och sovvagnar

Pengarna räckte till att köra tåget i fyra år. Därför har det varit upp till den sittande regeringen att besluta om att antingen anslå mer pengar eller lägga ner trafiken. Det blev det senare.

Efetrsom SJ:s nattågsvagnar inte är godkända för att köras utanför Sverige (de är för breda) har RDC Deutschland, som ägs av US Railroad Development Corporation, försett den statliga svenska tågoperatören med såväl ombordpersonal som sov- och liggvagnar.

Läs mer: SJ:s nattåg till Berlin läggs ner.

Två tågluffare med ryggsäckar på perrong intill tåg.
Både SJ:s och Snälltågets Tysklandståg har varit populära bland tågluffare. Foto: Per J Andersson

Vill ha subventioner

– Tillsammans med SJ har vi visat att internationella nattåg kan köras framgångsrikt även i krävande miljöer, säger Markus Hunkel, VD för RDC Deustchland, enligt ett pressmedelande. [Berlin–Stockholm] är en viktig länk i det europeiska nattågsnätet – och vi kommer att fortsätta att trafikera den.

Eftersom linjen inte bär sig kommersiellt vill RDC, precis som SJ, ha statliga subventioner för att kunna köra också de tider på året då efterfrågan är låg, skriver tyska nyhetssajten RBB 24. Men samtidigt ser man en utmaning i att köra utan bidrag.

– Vi står för [kommersiellt] företagstänkande inom järnvägssektorn, säger Markus Hunkel. När marknaden förändras letar vi efter lösningar. Vårt mål är att på lång sikt säkra och vidareutveckla de internationella nattågsförbindelserna.

100 avgångar per år

Till Vagabond säger det tyska tågbolagets informationschef Nicole Pizzuti att man ska köra Stockholm–Berlintågen tillsammans med ”partnertågbolag” i Sverige och Danmark, egen personal och egna lok och vagnar”.

– Vi har redan påbörjat planering för att tågen ska kunna rulla i vår regi från och med hösten 2026. Målet är att kunna erbjuda minst 50 procent av den trafik som SJ har idag [på linjen Stockholm–Berlin], säger hon till Vagabond.

Eftersom SJ kör 190 nätter om året innebär det att RDC Deutschland planerar att ha ca 100 avgångar per år mellan Sverige och Tyskland.

Hållbara resor

– Tillsammans, tillägger han, ska vi möta framtiden genom att köra nattåget Berlin-Hamburg-Stockholm på ett stabilt och framgångsrikt sätt och för att främja hållbara resor i ett modernt och sammankopplat Europa.

I och med att SJ lägger ner nästa år har redan konkurrenten Snälltåget beslutat att öka antalet avgångar till Berlin.

Istället för att som hittills mestadels köra under skollov och storhelger, ska man från och med 27 mars 2026 trafikera sträckan alla årets veckor och dessutom sex dagar i veckan, skriver RBB 24.

Från och med hösten 2026 blir det alltså inte i konkurrens med SJ, utan med RDC Deutschland.

Läs även: Tågluffarens dröm – 9 spännande tågnyheter.