Ny webbtjänst hjälper drabbade resenärer
När flyg eller tåg är försenade, inställda eller då du som resenär drabbas av andra typer av problem kan Konsumentverkets nya webbtjänst hjälpa dig
Resetjänsten heter Klagoguiden Resor och finns att hitta på konsumentverkets hemsida. Det kan vara svårt som resenär att veta vilka ens rättigheter är.
I Klagoguiden Resor får du svara på frågor för att beskriva vad du råkat ut för. Därefter förklarar tjänsten vad man har rätt till och vart man ska vända sig för att få hjälp.
Det finns lagstiftningar som skyddar resenärer men dessa kan vara svåra att förstå då är konsumentverkets nya tjänst bra på att förklara lagarna och dina rättigheter.
– Vi hoppas att Klagoguiden Resor ska hjälpa resenärer att få kunskap om sina rättigheter. Med den kunskapen kan man sen vända sig till flygbolaget eller tågföretaget och kräva det man har rätt till, säger Henrik Axelsson, webbredaktör på Konsumentverket.
Här hittar du klagoguiden:
http://www.konsumentverket.se/sv/resor/klagoguidenresor/
Text: Redaktionen • 2011-03-04
Nyhet