Malmö–Basel-tåget som schweiziska SBB hoppades börja köra i april blir tyvärr inte av. Anledningen: landets parlament röstade nej till det statliga bidrag som krävdes för att dra igång.

Med det nederländska tågbolaget European Sleeper är det annorlunda. Det är inte beroende av statliga pengar och parlamentsomröstningar, utan är ett kooperativ som bygger på tusentals små investeringar av människor som tror på idén om fler nattåg i Europa.

Först ut efter tågbolagets start 2023 var linjen Bryssel–Berlin som snart förlängdes till Dresden och Prag.

Läs även: Inget nattåg från Malmö till Basel i vår.

Liggvagn med blå soffor.
Europeans liggvagnar ser ut så här. Foto: European Sleeper

Två nya nattåg

Nästa år är det dags för två nya nattåg.

Eftersom österrikiska ÖBB och franska SNCF i dagarna (15 december) lägger ner sitt nattåg Paris–Berlin startar European Sleeper nattrafik på samma sträcka från och med mars 2026.

Och i juni är det dags för en helt ny linje från Amsterdam och Bryssel via Köln och Bern till Milano.

”Den nya rutten från Amsterdam och Bryssel till Schweiz och Milano skapar en viktig nord-sydlig förbindelse i Europa. Den är till nytta för både fritids- och affärsresenärer och förbinder viktiga ekonomiska och kulturella regioner”, skriver European Sleeper i ett pressmeddelande.

Affärsgalleria i Milano
I juni kan du ta dig direkt från Amsterdam och Bryssel till Milano med nattåg. Foto: Getty Images

Stopp vid Maggioresjön

I Schweiz kommer tåget att köra den historiska Simplon-rutten via Bern, Brig, Simplontunneln och Domodossola in i Italien, med stopp också i Stresa vid Lago Maggiore, innan det anländer till Milano.

Avgångar från Amsterdam och Bryssel är planerade till måndag-, torsdags- och lördagskvällar, med ankomst till Schweiz och Milano följande morgon.

Returtrafiken från Milano kommer att gå på onsdag-, fredags- och söndagskvällar. Exakta avgångs- och ankomsttider är ännu inte bestämda. European Sleeper förhandlar för närvarande den slutliga tidtabellen med infrastrukturförvaltarna i respektive land.

Biljettförsäljningen för nattåget Amsterdam/Bryssel-Milano är planerad att öppna i januari eller februari.

Rött tåg.
European Sleeper startade 2023 som ett kooperativ. Foto: European Sleeper
Två män. En på perrongen och en som tittar ut genom tågfönster.
Varför inte starta ett eget nattåg, tänkte tågnördarna Elmer van Buuren och Chris Engelsman. Foto: European Sleeper

Nattåg till Barcelona

Nästa nyhet som European Sleeper planerar är ett nattåg Amsterdam–Barcelona. Som det ser ut nu tror man att den trafiken kan komma igång 2027 eller 2028.

European Sleeper grundades av de två nattågsentusiasterna Elmer van Buuren och Chris Engelsman som har lång erfarenhet från andra tågbolag som kört nattåg.

2024 när bolaget var relativt nystartat intervjuade Vagabond Christ Engelsman om hur det är att driva ett kooperativt tågföretag som enbart satsar på nattåg – läs den intervjun här!

Läs mer om European Sleeper på tågbolagets bokningssajt.