Senaste tiden har flera incidenter inträffat där militärflyg och civila passagerarplan hamnat närmare varandra än 300, som är det minska önskvärda säkerhetsavståndet. Ett tillbud skedde i våras utanför danska ön Bornholm där ett SAS-plan på väg från Köpenhamn till Italien i sista stund fick ändra kurs för att inte kollidera med ett ryskt spaningsplan. SAS-piloten bedömde att planen var så nära varann som 90 meter.

– Det skulle innebära att vi har större möjligheter att informera det civila flyget om att det finns militär aktivitet i området så att de kan ha en skärpt uppmärksamhet och på så sätt får det civila flyget större möjlighet att undvika en allvarlig incident, säger Anders Jernberg, enhetschef vid Luftfartsverket till Sveriges Radio.

Alla civila flygplan har en sändare, en så kallad transponder, som gör att andra plan och den civila flygtrafikledningen kan se dom på sina radarskärmar. Men det förekommer att mililtärflygplan flyger utan transponder, och det gör att de inte är synliga för det civila flygets radar.

– Att döma av den allmänna aktiviteten i Östersjön är min bedömning att man flyger dagligen utan transponder, säger Anders Jernberg till Sveriges Radio.

Försvarets radarsystem ser alla flygplan i luftrummet i Sveriges närhet, alltså även militärflygplan som inte använder transponder och nu vill alltså Luftfartsverket få tillgång till militärens radardata för att minska olycksrisken. Anders Jernberg tycker att diskussionerna med försvaret om det hittills förts i en positiv anda.

Du som läste det här kanske också är intresserad av:

Nyhet: Världens största flygplan på världens längsta flygning.