Teleperformance gör denna undersökning varje år sedan 1997. I årets undersökning ingick sammanlagt 100 företag i Norden, varav tolv var reseföretag. Till varje företag ringdes 30 samtal. De personer som testringde agerade intresserade kunder, och de kriterier som företagen bedömdes utifrån var bland annat svarstid, hälsning, värme i mottagandet och produktkunskap.
Sammanlagt 20 procent av samtalen till företagen i resebranschen tappades bort helt. Det gav reseföretagen en jumboplats i årets undersökning.
Det kan jämföras med förra årets resultat då resebranschen presterade bäst av alla branscher i undersökningen. Enligt Christine Granström, försäljningschef på Teleperformance, beror det försämrade resultatet på två saker.
– Det visat sig att reseföretagen generellt fick långt många fler samtal under september, då undersökningen gjordes, än vad de räknat med. Den dåliga sommaren gjorde att fler ville resa och reseföretagens bemanning var inte anpassad till det, säger Christine Granström, försäljningschef på Teleperformance.
– Dessutom har just reseföretagen under det senaste året satsat mycket på kundtjänst via nätet, där allt fler bokar sina resor. Resultatet har blivit att de har dragit ned på sin telefonpersonal, säger hon.