Enligt Bertil Ternert, informationschef på SAS-koncernen, kommer det inte att påverka flygplanstrafiken. Men Ulf Hartman på Pilotförbundets kansli ger andra besked.
– Vi skulle inte varsla om en arbetsnedläggelse om det inte skulle bli en effekt. Det kommer att påverka resenärerna, eftersom flygplan kommer att stå på backen.
Konflikten mellan de berörda piloterna och SAS började redan 1993, när Linjeflygs pilotstyrka integrerades i SAS. Av de drygt 200 gamla Linjeflygpiloter som finns kvar idag, valde hälften att stanna kvar i Svensk Pilotförening och resterande att organisera sig i eget förbund, Pilotförbundet.
Vid övergången från Linjeflyg fick piloterna livstidsanställning på SAS, något som i förlängningen inneburit sämre löneutveckling och mindre karriärmöjligheter. Piloterna har gjort flera försök att omförhandla med flygbolaget.
– Vi vill ha ett kollektivavtal där vi är avtalspart, så att vi kan fÙ�rhandla direkt med SAS och inte behöver gå via Svensk Pilotförening. Det finns en anledning till att en grupp piloter går ut i strejk, men inte den andra, säger Ulf Hartman.
Svensk Pilotförening har ungefär 1 900 medlemmar från olika flygbolag och tecknar idag kollektivavtal för de svenska SAS-piloterna. SAS har inga planer på att gå de missnöjda piloterna på Pilotförbundet till mötes.
– Det skulle vara synnerligen anmärkningsvärt om vi slöt kollektivavtal med fler förbund, säger Bertil Ternert.
Text: Sofia Hadjipetri