Ryanair tar strid mot höga kompensationskrav
Ansökningar om ersättning för resenärer som drabbades av askmolnet strömmar in till flyg- och resebolag. Nu vägrar Ryanair att betala ut kompensation till de som anses kräva orimligt höga summor.

En dryg månad efter flygstoppet har resenärer i hela Europa skickat in ansökningarna för att få ersättning från sina flyg- och resebolag. Ryanair reagerar nu starkt på de som kräver alltför höga summor i kompensation. Flygbolagets VD Michael O´Leary gick igår ut med att de kommer ta strid för att slippa betala ett tjugotal av dem.

– Vi har fått in krav från ”bastards” som betalat 300 kronor för sin flygbiljett men som nu försöker få ersättning på 30 000 kronor från oss, säger O’Leary.

Ryanair förväntas gå till lokala domstolar med de höga kraven, och får de inte rätt där så går de vidare till Europeiska domstolen. Där hoppas de på en vinnande dom så att reglerna för ersättning kan ändras.