För att minska på utrikesresornas koldioxidutsläpp satsade den förra S- och MP-ledda regeringen 300 miljoner på att upphandla en nattågsförbindelse mellan Stockholm och Hamburg.
Under högsäsong, framförallt juli–augusti, har det ofta varit fullsatt. Men under andra perioder på året kör det bara halvfullt. Därför bär sig inte Tysklandståget, precis som nattågen till Jämtlandsfjällen och Narvik, rent kommersiellt, utan är beroende av statliga bidrag.

Förlängdes till Berlin
Trafiken kom igång 1 september 2022 – först till Hamburg, men från och med den efterföljande sommaren hela vägen till Berlin.
Pengarna räckte till att köra tåget i fyra år. Därför har det varit upp till den sittande regeringen att besluta om att antingen anslå mer pengar eller lägga ner trafiken. Det blev det senare. I budgetpropositionen för nästa år finns inget förlängt bidrag till nattågstrafiken.
– Avtalet med Trafikverket gäller till 31 juli nästa år. Vi kör en månad till men sedan är det slut, säger Christer Litzell, affärschef på SJ, till Järnvägar.nu.

Sista tåget sista augusti
Det innebär att sista Berlintåget kommer att avgå från Stockholm Central på kvällen den 31 augusti 2026.
Tysklandståget har dock ofta varit rejält försenat, bland annat på grund av banarbeten i Sverige, Danmark och Tyskland. Men också på grund av trängsel på spåren.
– Det har inte varit lätt att tampas med tyska ICE-tåg, danska S-tåg eller alla godståg och regionaltåg på Södra stambanan, säger Christer Litzell till Järnvägar.nu.
En kul nyhet för alla i Västsverige är att SJ på grund av banarbeten på Södra stambanan under ett antal veckoslut 2026 kommer att köra Berlintåget från Göteborg i stället för Stockholm.
Läs även: Tågluffarens dröm – 9 spännande tågnyheter.

Snälltåget utökar
Att SJ slutar köra sina Tysklandståg innebär inte att det i framtiden inte går att ta tåget till Tyskland. Konkurrenten Snälltåget planerar nämligen att utöka nattågstrafiken Stockholm–Berlin som idag körs på kommersiella grunder under de delar av året då efterfrågan är som störst.
Men när SJ lägger ner planerar man att utöka trafiken till Tyskland och köra även under lågsäsong i november och januari–mars.
Marco Andersson, försäljningschef på Snälltåget, säger att regeringens beslut var väntat och att man därför redan planerat att köra Berlintåget sex dagar i veckan hela hösten 2026 och ända fram till mitten av december.
– Sedan exakt hur det blir vintern 2026-27 måste vi fundera vidare på eftersom vi då också kör direkttåg till Österrike, säger Marco Andersson till Vagabond.

Nattåg till Basel
Ljus i slutet av tunneln finns också i nyheten att schweiziska SBB planerar att börja köra nattåg från Köpenhamn, eller möjligtvis Malmö, via Hamburg till Basel.
Den trafiken planeras att dra igång redan på försommaren 2026, förutsatt att schweiziska parlamentet i december godkänner förslaget om att av klimatpolitiska skäl anslå pengar till en sådan linje.
Läs också: Nytt beslut – nattåget Malmö–Basel rycker närmare.