Fler tåg mellan Tyskland och Polen (2025)
I december 2025 sjösätts ett nytt samarbete mellan tyska Deutsche Bahn och polska PKP som innebär fler tåg mellan Tyskland och Polen. På sträckan Berlin–Warszawa ökar man antalet avgångar samtidigt som nya direkttåg sätts in på sträckorna Leipzig–Wrocław–Kraków–Przemyśl (dagtåg), Berlin–Kraków–Przemyśl (nattåg), Berlin–Warszawa–Chełm (nattåg) och München–Warszawa (dagtåg).
Budapest–Belgrad (2026)
Sedan 2018 har Budapest–Belgrad-järnvägen varit avstängd för underhåll med hjälp av kinesisk teknik och finansiering. Våren 2026 beräknas trafiken vara igång igen. Nu ska resan mellan städerna bara ta tre timmar istället för som tidigare drygt sex. På sin väg mellan de båda huvudstäderna stannar tåget i Szeged, Subotica och Novi Sad.
LÄS MER: Belgrad på liten budget – vi guidar dig rätt!

Tjeckiska regionaltåg i Polen (2026)
Första april 2026 startar det tjeckiska tågbolaget Regio Jet flera nya linjer i grannlandet Polen och mellan Polen och Tjeckien, nämligen Warszawa–Poznań., Kraków–Warszawa–Gdansk–Gdynia samt Warszawa–Katowice–Ostrava–Prag (med anslutning till Budapest).
Malmö/Köpenhamn–Basel (2026)
Någon gång under våren 2026 kan ett nytt nattåg i regi av schweiziska tågbolaget SBB börja rulla sex kvällar i veckan mellan Basel och Köpenhamn – eventuellt ända till Malmö. I somras beslutade schweiziska Trafikverket att satsa på den här tåglinjen. Men först efter att parlamentet i Bern i december i år beslutar om 2026 års budget vet vi säkert att det blir av.
LÄS MER: Guide till Basel – konst, bad & trendiga barer
Nytt snabbtåg till Toscanas Riviera (2026)
Ett snabbt direkttåg från Zürich till italienska kuststaden Livorno. Det planerar schweiziska SBB och italianska Trenitalia att börja köra någon gång 2026. Tåget kommer på sin väg att stanna i Lugano, Milano och Florens. Startdatum oklart. Det finns också planer på ett direkttåg Zürich–Rom. Även här har inget datum för trafikstart offentliggjort.
LÄS MER: Toscana – reseguide med bästa tipsen från en lokal expert
Från Oktoberfest till Colosseum (2026)
Att ta tåget från München till Rom vore väl mumma? Snart kan det bli verklighet tack vare ett EU-projekt för bättre intereuropeiska förbindelser. Trenitalia, österrikiska ÖBB och Deutsche Bahn planerar ett höghastighetståg mellan de båda städerna via Brennerpasset. Trafikstart i december 2026. Tåget kommer att göra stopp i Innsbruck, Brenner, Bolzano, Trento, Verona, Bologna och Florens.

Från currywurst till pizza (2028)
Det finns planer på att i slutet av 2028 förlänga München–Rom-tåget så att den startar i Berlin och går hela vägen till Neapel. Riktigt snabb kan den här förbindelsen dock bli först 2032 då den nya tunneln under Brennerpasset öppnar.
LÄS MER: Vagabond guidar dig till Italien
Fler tåg under Engelska kanalen (2029)
Blickar vi fyra år framåt ser vi att Trenitalia då planerar att starta tågtrafik Paris–London i konkurrens med Eurostar, som idag kör tågen genom Kanaltunneln. Det finns också planer, om än vaga, på att förlänga Londontåget till Lyon, Marseille och Milano.
Direkttåg Madrid–Lissabon (2030)
När pandemin slog till lades det populära nattåget Madrid–Lissabon ner. Och det återkom aldrig trots att smittofaran var över. Men 2030 planeras för en återkomst. Då förmodligen som ett snabbt dagtåg (det pratas om 3 timmars restid) och inte som ett långsamt sovtåg. Det ska bli stopp på flera destinationer längs vägen, som Toledo, Navalmoral de la Mata, Plasencia, Elvas och Évora.
LÄS MER: Guidebokens bästa: 10 guldkorn i Lissabon
