Ett MD-83-flygplan från österrikiska charterbolaget Map med 169 personer ombord var i samband med starten 9 september 2007 pÙ� vippen att inte hinna upp i luften innan banan tog slut.

Planet var på väg till Antalya i Turkiet. På filmen här ovanför ser du Statens haverikommissions rekonstruktion av händelsen i simulator.

Planet lättade från marken först vid banans slut och slog i banljusen. Personalen på flygplatsen såg att banans ljus skadats och haveriutredarna hittade senare en färgflaga från banljusen i Östersund på planets landningsställ.

Två tjänstemän på Statens haverikommission har bestämt sig för att gå till botten med händelsen för att på så sätt kunna hindra att något liknande händer igen, skriver Östersunds-Posten.

– Vi ska köra det här i botten, säger den ena av dem, Stefan Christensen, till tidningen och tillägger.

– Det här var ett mycket allvarligt tillbud.

Kaptenen ombord på planet räknade varken med väskorna i de ena av lastrummen eller med medvinden på startbanan, som innebär längre startsträcka.

– Hade han gjort det så skulle han förmodligen ha fått en prestandaberäkning som visat att han inte kunde starta, säger den andra utredaren, Lars Alvestål, till Östersunds-Posten.

Om piloten följt regelboken skulle han ha tömt en del av bränslet i tankarna och ordnat en mellanlandning mellan Frösön och Antalya, skriver ÖP. Det hade kostat tid och pengar.

– De här piloterna gjorde förmodligen precis som de är lärda. De sitter som gisslan. Skulle de säga ”det här går inte, jag kan inte flyga”, får de förmodligen sparken.

Piloterna som flög planet på Frösön blev avskedade ändå, långt innan utredningen om tillbudet var klar.

– Bolaget ansåg sig väl tvungna att offra dem för att rädda sitt eget skinn.
På långa flygningar till avlägsna semestermål finns det mycket pengar att tjäna på att inte mellanlanda. Lösningen är full last och full tank. Ju tyngre plan desto längre startsträcka. Riskerna är framför allt stora på korta och hala banor, inte minst i norra Sverige.

– Det är pengarna som styr. Researrangörerna botaniserar runt för att hitta de lägsta priserna. Det här bolaget hade väl lagt lägsta budet på den svenska chartertrafiken. Det var säkert ett lågt bud, säger Lars Alvestål till ÖP.

Tidigare har det framkommit att piloterna var turkar som hyrts in från ett turkiskt flygbolag. De var inte testade och inte anställda enligt normala uttagningsprocedurer i det österrikiska flygbolaget. Haveriutredarna har också konstaterat att det var ren tur att inte händelsen slutade med en katastrof.