ANNONS | Åldergräns 18 år för spel online och 20 år för att besöka fysiskt kasino. Spelar du för mycket? Besök stödlinjen.se.

Nedan blickar vi på några mästerverk som fått både spelare, recensenter och proffs att tappa hakan.

1. GTA V – Los Santos

Om den här listan hade handlat om de mest realistiska verkliga städerna i onlinespel hade man kunnat argumentera för att GTA V inte riktigt hade kvalificerat sig. Den stad man i huvudsak befinner sig i under spelets gång heter nämligen Los Santos, även om den är tydligt modellerad efter änglarnas stad i Kalifornien. Gatunamnen, stadsdelarna, idrottslagen och sevärdheterna heter något annat, men det är helt uppenbart att man rör sig i Los Angeles. Ett exempel på detta är allt från kända monument till casino som det i “Hollywood Park” eller som det heter i spelet Vinewood, även Astronomers Monument för att nämna några sevärdheter som även finns att se i den fiktiva världen Los Santos. För den som har besökt Los Angeles är det enkelt att känna igen sig i staden, även om några stadsdelar har bytt plats. Du kan köra igenom Beverly Hills eller promenera i Hollywood.

Är du sugen kan du dessutom pimpa din bil med både färger och motorkomponenter, för att köra runt på de långa motorvägarna i ruskig hastighet.

Fullt lika våldsamt som Los Santos uppfattar jag kanske inte verklighetens Los Angeles, men det fråntar ingenting av hur ikonisk staden är i GTA V. Spelets berättelse är underbart rolig, förvånande och spännande. När man är klar med den finns det fortfarande oändliga möjligheter att åka runt och göra precis vad man vill. GTA V släpptes för tolv (!) år sedan och är mer eller mindre lika populärt än idag, kanske på grund av alla uppdateringar som skett genom Online-versionen. Idag kan du till exempel agera prisjägare, eller råna ett casino, vilket man inte kunde när spelet släpptes.

2. The Last of Us Part II – Seattle

Det kan diskuteras hur realistisk återgivningen av den nordamerikanska staden på Stilla havskusten egentligen är, med tanke på att spelet utspelar sig drygt 20 år efter en förödande pandemi. Seattle har förfallit, bombats för att ta död på de svampinfekterade zombieliknande varelserna som härjar i den fiktiva världen, och är dessutom mitt i ett sorts inbördeskrig. Naughty Dog, som ligger bakom spelet, har trots allt fått enormt god kritik för hur man byggt upp staden och alla de landmärken man känner till återfinns på rätt plats samtidigt som detaljrikedomen är enorm.

The Last of Us är en av de mest ikoniska och populära spelserierna någonsin. Det första spelet utspelas på en lång rad olika platser mellan Boston, på väg genom östkusten i USA, och Salt Lake City en bra bit västerut. Det är inte någon öppen värld som man kan springa runt i, men i uppföljaren spenderas merparten av spelet i just Seattle.

Grundpremissen i spelserien är väl uttänkt då man följer en man och en ung flicka på såväl deras fysiska resa, som i relationen mellan de båda i en dystopisk och farofylld värld. I The Last of Us Part II ställs också intressanta frågor om mänsklighet, hämnd och kärlek som spelaren tvingas reflektera kring genom en mycket smart, vågad berättelse. Sättet man just vågade lägga upp spelet på är unikt och smärtfylld under resans gång, men slutet är precis lika belönande.

3. Assassin’s Creed Brotherhood – Rom

För någon som alltid har varit väldigt intresserad av Romarriket var det häftigt när jag vid tio års ålder för första gången besökte Italiens huvudstad. Att promenera igenom Colosseum, Forum Romanum och Pantheon gav mig känslan av att vara i antikens Rom, även om alla tusentals turister i sandfärgade shorts och färgladapikétröjor förtog det hela en aning.

När Assassin’s Creed Brotherhood släpptes några år senare, vilket för övrigt var ett helt fantastiskt spel, kände jag direkt igen mig. De moderna loggorna var borta, likaså den massiva mängden turister. Även om spelets Rom var betydligt mindre än verklighetens motsvarighet hade man fått till de viktigaste beståndsdelarna på ett utmärkt sätt. Att spelet inte ens tog sin plats under antiken kunde kvitta.

I den andra delen av trilogin om den protagonisten Ezio Auditore da Firenze, som är  född i Florens, smyger man runt på de romerska taken under 1500-talets första år. I min mening är just de här Assassin’s Creed spelen de allra bästa, vilket också stöttas av den enorma populariteten av dem. Det kan kvitta om man är i Florens, Rom eller Konstantinopel, upplevelsen är ändå enormt minnesvärd och man får hela tiden känslan av att man springer runt i den tidiga renässansen.

4. Call of Duty 4: Modern Warfare – Pripyat

Kanske ligger inte Call of Duty 4 och Pripyat närmast till hand för jättemånga spelare när man börjar fundera på vilka de mest ikoniska verkliga städerna i tv-spel egentligen är. Så var det inte för mig heller, men desto mer jag tänkte på det, desto mer övertygad blev jag. Än idag, 18 år efter att spelet släpptes, minns jag känslan av att gå runt i spökstaden.

Allt det som man sett i dokumentärer, det plötsligt övergivna pariserhjulet och allt som bara lämnats när man hastigt tvingats lämna Pripyat efter Tjernobylkatastrofen, representeras i spelet. Man är inte på plats särskilt länge, bara under ett uppdrag i spelets strukturerade berättelse, men det är verkligen spöklikt. Dessutom är det en känsla som verkligen hänger med en när man spelat klart.

5. Assassin’s Creed Unity – Paris

Assassin’s Creed kan tyckas komma att bli överrepresenterade i den här listan, mer om det senare, men snackar vi ikoniska verkliga städer i tv-spel är det knappast förvånande. Den här spelserien har gjort sig ett namn genom den enormt häftiga känslan man får som spelare när man parkour-aktigt kastar sig mellan hustak i historiska miljöer. I Assassin’s Creed Unity får man följa med i den franska revolutionen och den enorma ilskan på Paris gator känns såväl verklig som påtaglig under spelets gång.

Visserligen är Paris idag större än vad det var under revolutionen, såväl som i spelet, men detaljerna i Assassin’s Creed Unity står verkligen ut. När Notre-Dame brann ner 2019 använde man sig av spelet när man ritade upp byggnaden igen inför renoveringen. Bara den digitala versionen av den historiska kyrkan ska ha tagit hela två år att genomföra, och även om alla byggnader inte har samma detaljrikedom får man verkligen känslan av verklighetens Paris. Kanske i en något föråldrad tappning.