Annons
Ett barn på tåg

Familjen Olvmyr drog iväg på tågluff – tre veckor på räls ute i Europa! Foto: Annamia Olvmyr

Restips

Barnfamiljens bästa tågluffartips i Europa

Att tågluffa är något som många drömmer om, inte minst barnfamiljer. Men hur gör man? Familjen Olvmyr som reste med sina två barn till Slovenien och Kroatien delar med sig av tips och inspirerande semesterbilder!

Text: Fredrik Brändström • 2023-01-24 Uppdaterad 2023-12-21

Familjen Olvmyr hade planerat att tågluffa i Europa redan 2020, men så kom pandemin och resplanerna lades på is. Men nu i somras kunde de äntligen ge sig iväg på ett efterlängtat äventyr – tre veckor på räls ute i Europa! På sätt och vis så var det också bra att resan inte blev av första gången så barnen hann bli lite större menar Annamia Olvmyr.

– Att vara ute på tågluff är lite mer utmanande än en vanlig semesterresa. Nu hade barnen hunnit bli 6 och 9 år gamla och den yngsta klarade av mer än tidigare. Det är ju väldigt individuellt, men generellt tycker jag att det är bättre att vänta tills barnen hunnit bli lite större, då blir det roligare och enklare för alla.

Via tips på resebloggar och sociala medier fick Annamia upp ögonen för Slovenien, ett land som hon beskriver som ”en liten hemlig diamant”. Att bada i Sloveniens kristallklara bergssjöar var en av resans höjdpunkter.

– Jag går igång på visuella miljöer och när vi kom fram till sjön Bled kände jag verkligen ”wow”. Bilderna jag tog därifrån är inte redigerade, det är verkligen så vackert och vattnet är så rent.

En person med ryggsäck på en tågstation
Annamia Olvmyr tågluffade med familjen genom Europa! Foto: Annamia Olvmyr

Att resa med nattåg genom Europa blev ett stort äventyr för barnen, som tyckte att det var mysigt i de kojliknande sovkupéerna. Att bli väckt tre gånger för passkontroll, som på nattåget från Kroatien till Tyskland, var inte lika kul, minns Annamia.

– Samtidigt är det en del av tågluffens charm att man inte alltid är beredd på vad som ska hända. Och även det jobbiga kan man skratta åt i efterhand, menar hon.

Det finns ett stort intresse för att åka på tågluff, inte minst bland barnfamiljer. Reser man med mindre barn så är Annamias rekommendation att man taggar ner rejält på tempot, och har en del mutor och överraskningar på lut i form av bad och glass. Framför allt så gäller det att tänka till när man planerar så man lämnar lite luft i reseschemat.

– Vi såg till att alltid ha minst två timmar till godo när vi bytte tåg. På så sätt slapp vi onödig stress och strul.

Familjen hade förbokat de flesta av sina boenden under resan. Ofta såg de till att bo nära en tågstation och att det fanns AC på rummet för att det skulle vara hyfsat enkelt och bekvämt. De reste dessutom direkt efter skolavslutningen för att slippa den värsta hettan i Europa.

Familjens resrutt

Vi reste med tåg från Malmö till Ham­burg och vidare med nattåg Ham­burg–München. I München stannade vi en natt. Sedan vidare från München till Salzburg där vi bytte tåg och fort­ satte till Ljubljana (Slovenien). I Ljub­ljana stannade vi i tre nätter. Fortsatte sedan med buss till Bled i Slovenien, tar ca 1,5 timme. I Bled stannade vi i fem nätter.

Sedan tåg Bled–Rijeka (Kroatien) där vi bytte till en lokalbuss sista sträckan till Lovran. Här stanna­ de vi i fem nätter. Hemresan åkte vi nattåg Rijeka–München och sedan direkttåg dagtid mellan München och Berlin, där vi stannade i två nätter. Sista sträckan Berlin–Malmö åkte vi nattåg.

Karta över tågluff

Så bokade familjen

Vi tog inte hjälp av någon resebyrå för att boka tågresorna, utan gjorde allt själva. Det blev en del att läsa och lära sig för att förstå hur allting fungerar. Men också viktigt att våga testa och se hur det blir. Vi köpte Interrailkort med 7 res­dagar. Vi bor i Malmö, så där började vi vår resa. Nattågen och tåget på sträckan Köpenhamn–Hamburg för­ bokade vi. Resten av sträckorna hade vi letat upp några alternativ och tog det som passade oss utan att boka. Vi hoppade bara på, och det gick bra.

– Om jag rest ensam hade jag absolut kunnat tänka mig att vara mer spontan. Men i och med att det var första gången och barnen var med kändes det viktigt att det blev en bra upplevelse för alla. Vi ville till exempel gärna ha pool på boendet i Kroatien, och då måste man vara ute i god tid och boka för att det inte ska bli alltför dyrt, säger Annamia Olvmyr.

Tre personer äter vid ett bord vid en pool
Frukoststund i Lovran i Kroatien där familjen hade pool och utsikt över havet. Foto: Annamia Olvmyr

Att åka på tågluff med en hel familj kan kosta en del, även om barn under 12 år åker gratis med Interrailkort på alla tåg utom nattåg. Familjen Olvmyr beräknar att totalpriset för deras resa på tre veckor landade på drygt 33 000 kr för alla boenden och transporter. Till detta tillkommer kostnader för mat och dryck, som de kunde hålla ner genom att ibland hyra lägenhet där man kunde laga egen mat eller göra picknick istället för att äta ute.

Men för det priset fick de ett rejält äventyr på köpet, de fick se en stor del av Europa och uppleva allt från höga berg till stränder vid Medelhavet.

– Någon frågade mig om jag skulle rekommendera andra att göra denna resa. Jag svarade att det beror helt på vem man är, och hur ens barn är. Att tågluffa är motsatsen till all inclusive. Även om vi också hade det härligt och lyxigt så är det på ett annat sätt, lite mer äventyrligt. Men själv tycker jag att detta är tusen gånger roligare än all inclusive!

5 höjdpunkter från resan

1. Bohinj, Slovenien

Vansinnigt vackert med bergen, kristallklar sjö och skog.

2. Lovran, Kroatien

Liten by med små pittoreska gränder precis vid havet. Vi hade pool vid huset vi hyrt vilket kändes lyxigt. Slänga sig i flera gånger om dagen eller bara flyta en stund.

3. Tågresa genom Österrike

Tågresan mellan Salzburg och Ljubljana gav fantastiska vyer med häftiga landskap. Det var stora fönster på båda sidorna, så vi såg allt!

4. Ljubljana, Slovenien

Marknaderna var härliga med mycket mat och kul att titta på.

5. Dataspelsmuseum, Berlin

Här är rum inredda som de var från 80–90­talet med tillhörande spel. Vi kunde upptäcka hela dataspelshistorien från det första spelet till VR. Vår son Elmer gav vårt besök betyget 10/10.

En person badar i sjö
Ett vackert och svalkande stopp vid kristallklara Bohinjsjön i Slovenien. Foto: Annamia Olvmyr

Packning – tågluff med barn

Vi tog med oss alldeles för mycket saker! Även om vi försökte packa lite och det var långt ifrån fullt i våra ryggsäckar. Nästa gång ska vi minska på både kläder och annat. Det mesta finns att köpa på plats om man skulle sakna något. Det kan bli tungt på ryggen när det är 30 grader varmt och man inte är van vid att bära så mycket. Alla hade varsin ryggsäck, men barnen bar mest på roliga saker som cyklop, kortspel och ritblock.

Checklista:

1. Bra att spendera tiden på tåget med: kortlek, Uno, pennor/block, nedladdade filmer/böcker och ljudböcker. Barnen hade även med varsitt par hörlurar, nalle och en burk med små figurer.

2. Varsin vattenflaska att fylla på. Alltid köpa med sig mellanmål så det finns för att fylla på energi. Nötter, russin, bröd, frukt …

3. Tvättmedel så man kan tvätta upp kläder. Boka in något boende med tvättmaskin ibland. Annars kan man tvätta i badrummet och hänga upp.

4. Solkräm och kepsar såklart. Vi köpte resehanddukar för att de tar lite plats och väger lite jämfört med vanliga.

5. Liten fläkt ifall man hamnar på ett tåg som är galet varmt.

En familj på fyra personer tar selfie
Hela familjen Olvmyr på tågäventyr genom Europa! Foto: Foto: Annamia Olvmyr

5 tips – tågluffa med barn

1. Tid för byte

Vi hade minst två timmar vid varje byte – då hinner man äta lunch, köpa med något att äta, hitta rätt spår och det blir mindre stress om något blir försenat.

2. Packa för bad

Att bada är något som alla i vår familj älskar. Ta med cyklop till både barn och vuxna! Passa på att besöka flera badplatser längs resan, både undangömda som populära.

3. Korta restider

Vi försökte ha max sex timmars restid på tåg per dag med tanke på barnen, förutom nattågen då.

4. Glassigt värre

Motivera barnen med glass! Vi pratade om de olika smakerna och betygsatte alla glassar.

5. Billiga luncher

Antingen köper man en enkel picknick från marknad där barnen får vara med och välja ut lite olika frukter, bröd, hummus, ost med mera. Det funkade också fint att helt enkelt koka lite pasta och tomatsås och äta hemma. Middagar åt vi ofta på restauranger.

6. Variera boendet

Passa på att testa olika slags boenden under resan för variation. Vi bodde på vandrarhem, hotell och hyrde hus/lägenhet. Det är härligt att gå till den lilla butiken och köpa hem frukost. Men också lyxigt med hotellfrukost ibland.

7. Prata om länderna

Prata om det som är speciellt för varje land. Historiska händelser, djurlivet, naturen, matkulturen. Det kan bli både roliga och härliga diskussioner om vad som är annorlunda men också sorgligt ibland. I Hamburg och Berlin såg vi många hemlösa som sov på gatorna vilket väckte en del funderingar bland barnen, men det ledde till bra diskussioner.

Tre personer i en tågkupé
På nattåget hem till Malmö. Foto: Annamia Olvmyr
Två barn sover på tågstation
Tupplur i Hamburg i väntan på nattåget. Foto: Annamia Olvmyr

Text: Fredrik Brändström • 2023-01-24
RestipsIntervjuResa med barnTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!