Svar: När man tar tåget är inte den snabbaste och rakaste rutten alltid den bästa. Jo, om man vill komma fort fram. Men varför inte utnyttja det faktum att tåget erbjuder flera stopp på vägen? Med flyg skulle det kosta skjortan, med tåg ingår extrastoppen utan extra kostnad.
Ett dygn till Paris
Vi börjar med den snabbaste vägen. Ta tåget till Stockholm och kliv ombord på antingen SJ:s eller Snälltågets nattåg till Hamburg. SJ trafikerar sträckan året runt, till och med sista augusti 2026. Därefter tar troligtvis tyska tågbolaget RDC över trafiken. Snälltåget kör Tysklandstågen dagligen från slutet av mars till slutet av oktober.
SJ:s Tysklandtåg avgår från Stockholm C klockan 17.28 och ankommer Hamburg 5.49. Snälltåget avgår en timme tidigare, 16.25, och är framme 5.06.
Det är inte ovanligt med en timmes försening så boka inte nästa tåg för tajt. Ät frukost på stationen eller på något av de många frukostställena i närheten och ta till exempel 8.29-tåget till Mannheim dit du anländer 12.57. Där har du trekvarts paus innan du bordar det franska TGV-tåget till Paris 13.42. Då är du framme på Paris Est klockan 16.50.

Paus i Hamburg
April kan ju vara både soligt och ljummet, så varför inte ta längre paus i Hamburg? Ta en promenad från Hauptbahnhof till Alsterparken vid Alstersjön, ät lunch på härliga strandkaféet/baren/restaurangen Alster Cliff. Sedan tar du 14.29-tåget som är framme i Karlsruhe 19.23. Bara 9 minuter senare tar du TGV-tåget som är framme i Paris 22.13.
Övernattning i Karlsruhe eller Baden-Baden
Varför inte stanna en natt på hotell i mysiga Karlsruhe och fortsätta först nästa morgon till Paris? Det går många direkttåg om dagen mellan de båda städerna och resan tar bara 2 timmar och 30 minuter. Både tyska och franska direkttåg trafikerar sträckan.
Eller ta regionaltåget från Karlsruhe vidare till kurorten Baden-Baden, en resa på 20 min, övernatta där och gå på Friedrichbad, ett anrikt romerskt spa.

Två nattåg – njut av sightseeing i Berlin
En annan variant är att strunta i Hamburg och i stället följa med SJ:s eller Snälltågets nattåg vidare till Berlin, som är slutstation. Tillbringa dagen med sightseeing i den tyska huvudstaden och sedan ta European Sleepers nya nattåg Berlin–Paris. Det avgår 18.31 och är framme på Paris Nord 10.00 nästa morgon. Observera att det tåget kör bara tre kvällar i veckan, nämligen måndags-, onsdags- och fredagskvällar.
Ytterligare en variant är att ta Snälltågets nya dagtåg direkt Stockholm–Hamburg, men den trafiken kommer igång först 4 maj 2026.

Vidare till London
Från Paris vidare till London tar du Eurostar-tåget med en restid på cirka 2 timmar och 30 minuter. Det går flera gånger om dagen från Paris Nord och ankommer till London St. Pancras.

Tågluffarkort gör det billigare
Billigast blir det om du köper Interrailkort. Exempelvis det billigaste kortet med fyra resdagar inom en månad. Det kostar cirka 2 300 kr om du är under 27, cirka 3 000 om du är 27–59 och cirka 2 750 kr om du är från 60 och uppåt. Barn som ännu inte fyllt 12 år följer med gratis (max 2 per vuxen). Dock måste man boka ett avgiftsfritt Interrailkort även åt dem. Sitt- och sovplatser måste bokas även för de små och kostar förstås.
Det digitala Interrailkortet (”mobil-pass”) köper du från antingen Interrail.eu (där priset anges i euro), Interrail.se eller Europarunt.se (där priset anges i svenska kronor). Det blir något billigare om du köper från sajten som slutar på eu och priset anges i euro.
Reservera plats
Sitt-, ligg- och/eller sovvagnsplatser bokar du på sj.se, snalltaget.se, bahn.com, European Sleeper och på Eurostars sida för dig med Interrail.
Du kan också reservera plats i Interrails app Railplanner (ladda ner från App Store, Google Play eller Railplanner) eller hos en tågresebyrå, till exempel Railtic, All Aboard eller Rail Europe.
Trevlig resa!