Innan du stiger ombord …
Vi börjar det amerikanska tågäventyret i New York med att promenera till Grand Central Terminal på Manhattans 42:a gata. Det är en av USA:s allra vackraste järnvägsstationer, byggd i slutet av 1800-talet i en stil som påminner om ett antikt grekiskt tempel. På 1970-talet ville man riva, men en aktionsgrupp med Jackie Kennedy Onassis som frontfigur lyckades stoppa den dåliga idén.
En trappa ner från stora hallen ligger legendariska Oyster Bar (oysterbarny.com) där du äter en grillad fisk, ett fat ostron, en skaldjursplatå eller ställets omtalade fisksoppa innan du kliver ombord på ditt tåg.


1. Lakeshore Limited
New York–Chicago
Tyvärr går inte det här tåget från vackra Grand Central, utan från fula Penn Station intill Madison Square Garden på 34:e gatan. Vad man lyckades med på Grand Central misslyckades man med här: anrika Pennsylvania Station från förra sekelskiftet revs 1963 och en ny utan stil och grace kom i dess ställe.
Lakeshore Limited-tåget tar dig norrut i delstaten New York. Järnvägen, som löper tätt intill Hudsonfloden, är USA:s allra äldsta. Efter att ha passerat små samhällen med lustiga namn som Poughkeepsie, Staatsburg, Germantown och Tivoli anländer du knappt tre timmar senare till Albany. Där gör tåget ett trekvartslångt uppehåll. Läge att ta perrongpromenad och sträcka på benen medan tåget kopplas ihop med vagnar som kommer från Boston. Sedan bär det av västerut längs de stora sjöarna.
Tåget avgår varje eftermiddag och anländer till blues- och jazzstaden vid Michigansjön nästa morgon. Utflyktstips: Kliv av vid midnatt i Buffalo, varifrån det bara är tre mil till Niagarafallen.
Precis som på alla Amtraks långdistanståg är fåtöljerna i sittvagnarna väl tilltagna med breda säten som kan fällas bak rejält. Restaurang- och kafévagn finns förstås ombord. Vill du inte sittsova kan du lyxa till det med en sovkupé – läs mer om de olika varianterna i faktarutan ”Så mycket kostar det”.
Restid: 19 tim. Läs mer: amtrak.com/lake-shore-limited-train

2. California Zephyr
Chicago–San Francisco
USA:s mest storslagna tågresa gör du med California Zephyr som tar dig via Nebraskas vida slätter och de snötäckta Klippiga bergen till soliga Kalifornien. Du passerar Omaha, Denver, bergsorterna Fraser (frasercolorado.com) och Granby (townofgranby.com), Salt Lake City och Kaliforniens huvudstad Sacramento. I den sistnämnda staden kan du fördjupa dig i amerikansk tåghistoria på California Railway Museum (https://socalrailway.org). Slutstation är Emeryville, varifrån det är en halvtimmes transfer med buss till centrala San Francisco.
Men varför göra hela resan i ett svep. Passa på att stanna på minst ett par ställen längs rälsen och hoppa på tåget igen ett eller två dygn senare.
Restid: Drygt 51 tim. Läs mer: amtrak.com/california-zephyr-train


3. Southwest Chief
Chicago–Los Angeles
Ett alternativ till Kaliforniensafiren är Southwest Chief som tar dig från Chicago i en sydligare sträckning västerut. Via Madison County (minns filmen Broarna i Madison County), över Mississippifloden och Kansas stäpper till New Mexicos högplatåer, vidare genom Arizona med sina röda förkastningsbranter och till slut downtown Los Angeles med sin nyrenoverade Union Station i 30-talsstilen streamline moderne som flörtar med det strömlinjeformade. Här kan du avsluta resan på Traxx Restaurant & Bar, Amerikas stilrenaste stationsrestaurang, med en drink som döpts till Train breeze.
Kul stopp på resan är den lilla cowboystaden Las Vegas i New Mexico (inte den kända kasinostaden, utan en namne) där du kan gå på saloon och leka cowboy och bo på Castañeda (castanedahotel.org), ett av de gamla järnvägshotellen från The Golden Age of American Railways.
Kliv också av i Flagstaff i Arizona och ta Amtraks transferbuss (thruway bus) till Williams för att hoppa på Grand Canyon Railway (thetrain.com) till Grand Canyon National Park.
Winslow (som The Eagles sjunger om i låten Take It Easy) är ett tredje kul stopp eftersom du där kan bo på det historiska järnvägshotellet La Posada (laposada.org) som är pietetsfullt renoverat av samma entreprenörs-konstnärspar som tog sig an stationshotellet i Las Vegas, New Mexico.
Restid: Drygt 40 tim. Läs mer: amtrak.com/southwest-chief-train

4. Empire Builder
Chicago–Seattle/Portland
Tredje dagliga långköraren västerut från The Windy City vid Michigansjön tar dig genom North Dakota, Montana och Glacier National Park med utsikt mot Cascade Mountains innan du två dygn senare når saltstänkta Pacific Northwest. Då är du i Twin Peaks-land, eftersom den kultiga tv-serien filmades i Snoqualmie, North Bend och Fall City bara några mil från tågets slutstation i Seattle (boka en guidad tur på twinpeakstour.com).
Du kan också välja att följa med den del av tåget som i Spokane kopplas loss för att rulla längs Columbiafloden med spektakulära vyer mot Mt Hood och Beacon Rock till slutstation Portland i Oregon.
Restid: 46 tim. Läs mer: amtrak.com/empire-builder-train


5. Coast Starlight
Seattle–Los Angeles
Oavsett om du kliver av tåget från Chicago i Seattle, Portland, San Francisco eller Los Angeles kan du nu göra en resa med det kaliforniska kusttåget. Det tar dig förbi bland annat Klamath Falls, Sacramento, San José, Salinas (John Steinbecks födelsestad, besök museet till författarens ära, steinbeck.org) och Santa Barbara.
På resan kan du både skåda snötäckta toppar i Cascade Range och ha fri sikt ut över Stilla havet. Givetvis har man en utkiksvagn med glastak för mesta möjliga visuella njutning av tågresan som många amerikaner anser är landets vackraste.
Från San Francisco kan du göra en avstickare med Amtraks tåg genom den bördiga San Joaquin-dalen till Merced, där tågbolagets transferbuss tar dig till Yosemite National Park (yosemite.com).
Restid: 35 tim. Läs mer: amtrak.com/coast-starlight-train


6. Sunset Limited
Los Angeles–New Orleans
Dags att resa tillbaka österut. Fast på återresan tar vi en sydligare bana. Givetvis finns det också ett direkttåg från Los Angeles ner till jazzens och cajunkulturens högborg i Louisana.
Det här tåget tar dig förbi Palm Springs där du kan göra ett stopp för att besöka intilliggande Joshua Tree National Park (nps.gov/jotr). Därefter kör tåget genom sångerskan Linda Ronstadts hemstad Tuscon vid foten av Catalinabergen och in öknen i Texas, förbi vindpinade städer i karga landskap med rödflammande solnedgångar. Som El Paso (visitelpaso.com), Alpine och Sanderson.
Restid: Drygt 46 tim. Läs mer: amtrak.com/sunset-limited-train


7. Crescent train
New Orleans–New York
Efter en tur med en flodbåt, ett besök på minst ett par jazzklubbar och några cajunrestauranger är det dags att ta sig tillbaka till utgångspunkten, det vill säga The Big Apple.
Crescent Train (Halvmånetåget) tar dig förbi The Big Peach, alltså Atlanta i Georgia. Där är det dags för ett uppehåll och sträcka på benen ordentligt, exempelvis på vandringslederna i Stone Mountain National Park (stonemountainpark.com).
Men glöm inte bort universitetsstaden Charlottesville, centralort i Virginias fruktodlings- och vindistrikt (chilesfamilyorchards.com), där tåget också stannar. Strax utanför stan ligger dessutom den världsarvsklassade herrgården Monticello (monticello.org), en gång hem åt Thomas Jefferson, USA:s tredje president.
Restid: 30 tim. Läs mer: amtrak.com/crescent-train

Olika klasser ombord
På Amtraks långdistanståg kallas sittvagnarna för coach class. En biljett i den klassen är billigaste sättet att ta sig fram på amerikanska järnvägar. Jämfört med europeiska tåg är sätena bredare, benutrymmet vidare och ryggstödet möjligt att fälla mer bakåt. Det är med andra ord helt okej att tillbringa åtminstone en natt i en sådan sittvagn. Många tåg, framför allt dubbeldäckarna i västra USA, har också Observation Car (utkiksvagn) med glastak och kafé/bar.
På snabbtågen (Acela Trains) – men inte på de tåg vi tipsar om här – finns också Business och First Class.
Vill du resa bekvämare är det sovkupé som gäller. Då ingår såväl frukost som lunch och trerätters middag.
De olika sovkupétyperna är:
- Roomette med två bäddar. Minst och billigast.
- Bedroom med två bäddar. Något större och dyrare.
- Bedroom Suite med fyra bäddar.
- Family Room – också med fyra bäddar
- Accessible Bedroom – för resenärer i t ex rullstol.

Så mycket kostar det
Det finns många privata tågbolag som kör pendel- och regionaltåg, men för fjärrtåg på längre distanser är det statliga Amtrak som gäller.
Precis som i Europa varierar biljettpriserna beroende på hur tidigt du bokar och hur fullbokat tåget är. Med dagens dollarkurs är biljetterna snäppet dyrare än i Europa, men glöm inte att de tåg vi rekommenderar kör längre än något existerande tåg i Europa. Så biljettpriset per kilometer är inte nödvändigtvis högre än i vår världsdel. Dock är flyg och Greyhound-buss i regel (tyvärr) alltid billigare (men tråkigare).
Barn under 2 år reser gratis i föräldrars knä, medan 2–12-åringar betalar halva priset.
Studenter 17–24 år och seniorer från 62 år och uppåt får 15 procents rabatt. Är ni tre som bokar samtidigt får ni också 15 procents rabatt. Grupprabatten ökar upp till 60 procent om ni är åtta som reser tillsammans.
Du kan också köpa ett tågluffarkort, US Rail Pass, för 499 dollar (ca 5 100 kr), som ger dig 10 fria resor i coach class (sittvagn) under en månad. Tyvärr tillåter inte tågkortet dig att hoppa av och på till priset av en av de tio resor som ingår. Varje enskild resa räknas.
Boka på amtrak.com eller i Amtraks mobilapp.

Så ofta går tågen
Långdistanstågen i den här guiden avgår en gång om dagen året runt från respektive ändstation. Du kan förstås hoppa av och på tåget på varenda station längs vägen. Men tyvärr måste du ha en ny biljett för varje enskild resa.
Boka tågpaket
Amtrak säljer också paketresor med tåg, transfer och logi till Glacier National Park, Grand Canyon, Niagarafallen, Yosemite,
New Orleans m fl destinationer.
Läs mer och boka på amtrak.com/all-inclusive-train-vacation-packages.
Vill du ha hjälp av en svensk resebyrå att boka? Swanson’s kan hjälpa dig med det (swansons.se/vara-resor/pa-egen-hand-tag-i-usa).









