Hittills har Eurostar, tåget mellan London och Paris, Bryssel och Amsterdam, haft ensamrätt på trafiken i tågtunneln under Engelska kanalen. Men nu är det snart slut på det.

London St Pancras Highspeed, som äger såväl Londonstationen med samma namn som rälsen fram till tunnelmynningen i Folkstone, vill att fler tåg från olika konkurrerande tågbolag ska kunna köra mellan Storbritannien och europeiska kontinenten.

St Pancras-stationen i London kan om något år få direkttåg från … Foto: GettyImages
… Köln. Tåget tar vägen via tunneln under Engelska kanalen. Foto: GettyImages

Konkurrera ut flyget

St Pancras Highspeed och Getlink, som äger och sköter kanaltunneln, har nu kommit överens om att inom kort realisera planerna på direkttåg.

– Många europeiska städer skulle därmed kunna nås med direkttåg på mindre än sex timmar vilket vi tror kan utmana kortdistansflygningarna, säger en talesperson för London St Pancras Highspeed till BBC.

Yann Leriche, vd för Getlink, tillägger:

– Vi är sugna på att driva den här frågan för att skapa attraktiva möjligheter för resor med låga koldioxidutsläpp till en rad nya destinationer i Tyskland, Schweiz och Frankrike.

Läs också: Ta tåget till England och vandra i författares fotspår.

Direkt Frankfurt–London

Getlink hoppas bland annat på direkttåg till St Pancrasstationen i centrala London från Köln, Frankfurt, Genève, Bordeaux, Marseille och Zürich, enligt BBC.

Virgin Group, som idag har snabbtågstrafik I Storbritannien, och Evolyn, ett startup-bolag som planerar för nya brittiska snabbtågslinjer, är två av bolagen som har sagt sig vara beredda att köra tåg i konkurrens med Eurostar.