Annons
Annons
Tåg i Alperna med berg i bakgrunden

Tugga räls bland Alptoppar och pittoreska byar. Foto: GettyImages

Europa

Tågluff till Alperna med magiska utsikter från kupén

Vill du upptäcka Alpernas toppar och dalar – då är bästa sättet att resa med tåg. Här är guiden du behöver.

Text: Per J Andersson • 2022-04-29 Uppdaterad 2022-04-29

OBS! På den här rutten krävs inte en enda sittplatsreservation med Interrailkortet. Det är bara att hoppa på tågen. En rutt för dig som vill vara spontan på din tågluff, med andra ord. Eventuella nattåg med sov/liggplats måste du dock reservera på ÖBB:s bokningssajt oebb.at.

Hamburg–Basel–Bern

Antingen anlände du till Hamburg igår kväll med ett dagtåg från Köpenhamn eller så kommer du med Snälltågets sovtåg som anländer 5.30 på morgonen. Dags för frukost, se tipsen på frukostställen på föregående sida. Sedan tar du Deutsche Bahns ICE-tåg till Basel (6 tim 30 min). Det går ett varannan timme. Basel är något så ovanligt som en stad som delas mellan tre länder: de centrala och södra delarna ligger i Schweiz, medan de norra stadsdelarna hör hemma i Frankrike respektive Tyskland. Gör du ett stopp i Basel får du inte missa Kunstmuseum Basel, som har flera häftiga renässanstavlor men även modernare verk av Arnold Böcklin och Paul Klee.

Därefter fortsätter du med ett av SBB:s Intercity-tåg till Schweiz huvudstad Bern (1 tim), det är tätt mellan avgångarna och platsreservation är alltså inte nödvändigt, det är bara att hoppa på. Bern är i konkurrens med slovenska Ljubljana Europas gulligaste och mysigaste huvudstad. Även om Schweiz är ett dyrt land att resa i är det värt att stanna åtminstone en natt.

Bern–Domodossola

Så tar du tåget söderut mot Alperna – och till ett Italien där restaurangmaten kostar hälften jämfört med Schweiz och, anser många inklusive jag själv, är dubbelt så god. Det är gott om direkttåg till Domodossola. Ett alternativ är att hoppa av halvvägs i Brig och göra en avstickare med Matterhorn Gotthard Bahn upp till Zermatt och fortsätta med Gornergratbahn upp till Europas näst högsta järnvägsstation på berget Gornergrats topp.

Gör du inte det, utan fortsätter söderut, passerar du gränsen mellan Schweiz och Italien i den långa Simplontunneln. Den blev klar redan 1906, förkortade restiden rejält och gjorde att det klassiska Paris–Istanbul-tåget bytte namn till Orient Simplon Express. Snabbast på sträckan Bern–Domodossola (2 tim 40 min) är Eurocity-tågen (som går hela vägen till Milano).

I Domodossola, vackert belägen mellan höga alptoppar, tillbringar du gärna en dag eller två. Eller så tar du lokaltåget (30 min) till Baveno vid Maggioresjöns strand och gör båtutflykter. Njut av spektakulära vyer från det röda bergståget Bernina Express.

Domodossola–Milano –Tirano

Nu är det dags för en storslagen åktur i bergen med Centovalli, de hundra dalarnas järnväg. Resan tar 2 tim och tar dig till den vackra bergstaden Locarno i italienska delen av Schweiz. Drick en kall öl i solen på uteserveringen vid Maggioresjön och ta en promenad i gränderna. Har du tur är det marknad på stadens centrala torg. Sedan tar du tåget vidare till italienska Lugano (30 min). Gör gärna ett stopp i Belinzona med sina vackra borgar belägna på omkringliggande bergstoppar.

Dags för storstad. En gång i timmen går det tåg ner till Milano Centrale (1 tim 15 min). Här stannar du förstås i några dagar och utforskar Europas äldsta shoppinggalleria, Galleria Vitorio Emanuele II, och den magnifika domkyrkan (Il Duomo), picknickar i Sempioneparken och hinner kanske med en operaföreställning på La Scala innan du tar tåget tillbaka upp till Alperna.

En gång i timmen går tågen till Tirano (2 tim 30 min) i ena änden av Poschiavodalen. Här är det dags för nästa makalösa bergståg med svindlande utsikt.

Tirano–Chur–Zürich

I Tirano hoppar du på det röda bergståget Bernina Express som tar dig på Rhätiska järnvägen upp i bergen och ner igen på andra sidan. Om du är sugen på vandring (eller skidor om det är vinter) kan du med samma järnväg göra avstickare till klassiska vandrings- och skidorter som St Moritz, Klosters och Davos. I St Moritz kan du för övrigt hoppa på Glaciärexpressen som tar dig västerut till Zermatt.

Om du inte gör det så är slutstation för bergståget från Tirano den schweiziska staden Chur dit du anländer efter 4 tim. Chur är i sig värd en dag eller två med sin gamla historiska stadskärna och kabinbana som tar dig från centrum upp på berget Brambrüesch där det finns många fina vandringsleder.

Sedan tar du SBB:s Intercitytåg till Zürich, en vacker resa längs Obersee och Zürichsee. I Zürich passar du förstås att besöka Café Odeon där grabbar som Einstein, Mussolini, Lenin och Trotskij hängde för sisådär 100 år sedan. Testa också Cabaret Voltaire där dadaismen föddes.

Zürich–Hamburg

Dags att bege sig hemåt. På sträckan Zürich–Hamburg (7 tim 30 min) går det varje dag många snabbtåg, såväl tyska som schweiziska. Och som på vartenda tåg hittills i den här rutten behövs ingen platsreservation. Men du kan förstås reservera, vilket kan vara bekvämt. Men undviker du veckosluten och vardagarnas rusningstider finns praktiskt taget alltid gott om lediga platser.

Ett alternativ är att ta ÖBB:s Nightjet och sova dig upp till Hamburg. Men då måste du förstås reservera en sov- eller liggplats (Schlaf- respektive Liegewagen). I Hamburg stannar du förslagsvis i minst en dag och besöker Miniatur Wunderland där man byggt upp miniatyrvärldar av Europas städer, berg, tågstationer och flygplatser. Sedan sätter du dig på ett av många dagtåg till Köpenhamn eller hoppar på Snälltågets nattåg som tar dig via bland annat Malmö ända upp till Stockholm.

Karta över tågluff i Europa och Alperna

Text: Per J Andersson • 2022-04-29
EuropaRestipsTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top