Nu ska Venedigs kommunala tjänstemän slå sig ner och analysera systemet med turistavgiften. Frågan är: Har dagsavgiften som de besökare som inte övernattar betalat har haft någon effekt på grundproblemet med sommardagar med allt för högt turisttryck?
Dagsavgiften togs framförallt ut under helgdagar då antalet besökare peakar. Syftet var att förmå turister att välja andra dagar då man inte tagit ut en avgift eftersom besökstrycket då brukar vara lägre.

Halv miljon betalade
Nu när första sommaren med turistskatt för dagsbesökare är över kan man konstatera den betalades 485 062 gånger under de 29 testdagarna mellan 25 april och 14 juli.
Föga förvånande var italienare de som oftast betalade avgiften, eftersom de oftare gör dagsbesök medan utländska turister oftare övernattar på hotell. Då slipper man betala – eftersom man då istället betalar turistskatt på hotellnotan, en avgift som funnits i över tio år. 60 procent av besökarna var italienare, medan amerikaner var näst största gruppen betalande dagsturister, följda av tyskar, och fransmän.

Fördubblad avgift
En idé som tjänstemännen fnular på är att nästa år dubbla avgiften till 10 euro. För en sak är klar: de ca 25 miljoner kronor som kommunen håvade in på dagsavgiften kommer till nytta när det gäller att upprätthålla stadens kommunala infrastruktur och service.
Ett välkommet bidrag från de som nyttjar det och sliter påp staden men annars inte betalat ett öre för det.

Mindre grupper
Senaste försöket att minska turistmassornas påverkan på lagunstaden är de regler som infördes 1 augusti och som innebär att turistgrupper inte får vara större än 25 personer. Kommunen har också förbjudit guider att använda högtalare i ett försöka ”värna friden för stadens invånare”.
Den som bryter mot reglerna, som också gäller på Murano, Burano och Torcello, riskerar böter på mellan 25 och 500 euro (motsvarande 300–6 000 kr).
30 miljoner
Venedig har länge kämpat med överturism med runt 25 till 30 miljoner årliga besökare.
FN-organet Unesco övervägde ett tag att sätta upp staden på listan med hotade världsarv. Men Venedig klarade sig undan att rödlistas sedan man förbjudit kryssningsfartyg i Giudeccakanalen och Sankt Markusbassängen.