Annons
Annons
Illustration Tomas Molén

Illustration Tomas Molén

Nyhet

Granskning av sista minuten-resor. Låt dig inte luras av låga lockpriser

Var tredje utannonserad sistaminutenresa finns inte eller har fel pris. Det visar Vagabonds granskning av 200 prisnedsatta charterresor.

Text: Johanna Jackson • 2014-08-05 Uppdaterad 2021-06-23

Snabbare än du anar är det höst. Ruggig höst. Regnet öser ner. Kyliga vindar letar sig innanför rockhalsen. Vad skönt det vore med semester, tänker du. Helst på en gång. Dina tankar vandrar söderut, till solen och värmen. Du slår på datorn och skriver “sista minuten” i sökrutan och, vips, överöses du med frestande erbjudanden.
Men när du väl bestämt dig upptäcker du att resan inte finns. Eller att priset ökat. Eller att det blir ett annat hotell än det utlovade. Eller att rummet du såg i annonsen inte är ledigt, men finns tillgängligt vid ett senare datum. Till ett högre pris, såklart.
Du tänker att du bara hade otur och att du måste vara snabbare med att klicka på boka-knappen nästa gång. Så hittar du en snarlik resa som inte har lika bra pris, men tänker att det får duga. Snart glömmer du bort det ursprungliga erbjudandet – och tänker inte mer på det.
Vagabond kan inte släppa tanken på varför de utannonserade sistaminutenresorna i slutändan ofta blir dyrare. Vi bestämde oss för att ta reda på hur vanligt det är att resorna som annonseras ut inte finns eller är dyrare än utlovat.

Fyra dagar i maj undersökte vi de 200 billigaste paket­resorna till Grekland, Turkiet, Kroatien, BulgarienMallorca och Portugal på fyra stora resebyrå- och återförsäljarsajter. En tredjedel av resorna utgick från Göteborg, medan resten hade Stockholm som avreseort.
Sökningen gjordes på ticket.se, destination.sereseguiden.se och sistaminuten.se. Kompletterande sökningar gjordes även på olika researrangörers sajter.
Vagabonds granskning visar att var tredje utannonserad sistaminutenresa antingen inte finns eller är dyrare än det utlovade priset.
Vanligaste felet är att resorna helt enkelt inte finns. Enligt researrangörerna var orsaken till det att de utlovade resorna var sålda. Detta trots att Vagabond kollade resor som publicerats bara några minuter tidigare och trots att resebolagen uppger att priserna uppdateras kontinuerligt – i vissa fall flera gånger i timmen. Men flera av de resor vi undersökte fanns kvar på sajterna i mer än 24 timmar efter att de sålt slut – och alltså inte existerade.

Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket, säger att det är rimligt att en resa som inte finns kvar ligger ute under en kortare tid, innan systemen hunnit uppdateras.
– Men det ska inte handla om en längre period. Om man säger att priserna uppdateras varje timme eller flera gånger varje timme och det inte görs, om de felaktiga priserna finns kvar, då är det självklart inte okej. Man får absolut inte marknadsföra produkter som man inte har eller med priser som man inte erbjuder.
Samma princip gäller priset. Om priset ändras ska också marknadsföringen ändras.
– Det finns en svart lista i EU-direktiven som är kopplad till marknadsföringslagen, där det bland annat finns en punkt om otillbörligt lockerbjudande som förbjuder felaktiga priser. Visst får man höja priset men då får man inte marknadsföra ett annat, säger Kristina Wallin.
Marknadsförings- och prisinformationslagen omfattar också sistaminutenresor. Kristina Wallin säger att huvudregeln är att respektive sajt är ansvarig för sitt innehåll. Hon uppmanar folk att anmäla när man hittar resor där marknadsföringen är felaktig.
– Vi vill ju städa upp på marknaden. För att vi ska bli medvetna om problemet måste folk anmäla.

Konsumenterna skulle få mer korrekt prisinformation om datasystemen uppdaterades oftare. Maria Gertell på resebyrån Ticket menar att problemet med resor som inte finns beror på systemfel och register som inte uppdateras.
– Jag förstår att det kan ses som lockpriser, men det ligger ju i vårt intresse att få bort sådana resor så snart som möjligt. Det finns ingen egen vinning för oss att ha felaktiga priser. Kunderna blir ju inte glada om de klickar på en resa som inte finns och det hela blir en negativ upplevelse för dem.
Magnus af Petersens, vd på Destination.se, håller med: han säger att mycket ligger hos leverantörerna.
– Om de ger oss gammal information är det ju den vi ser och publicerar.
Hans förhoppningar är att problemen ska minska i samband med ett planerat systembyte.
– Vi kommer ställa hårdare krav på leverantörerna, om de inte visar färsk data så tas de bort.
Jämför man de olika sajterna kan man se skillnader på mängden av felaktig information. Exempelvis var bara var fjärde resa hos Destination.se felaktig, medan nästan varannan resa hos Reseguiden.se var slutsåld eller hade fel pris. Ticket är den enda av de sajter som Vagabond undersökt som är tydliga med att priserna snabbt kan ta slut.

Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket och specialist på resor, tycker att sajterna måste bli bättre.
– De ansvarar ju för sina system och om deras system inte är pålitliga kan de inte erbjuda sistaminutentjänster.
– Jag tycker att de i så fall måste bli tydligare med att skriva att priset inte är pålitligt.

Antal felaktiga erbjudanden

Sajt HÙ?gre pris Lägre pris Resan fanns inte Summa
Destintion.se 1 3 9 13 BÄST
Reseguiden.se 3 6 14 23 SÄMST
Sistaminuten.se 5 3 9 17
Ticket.se 5 2 8 15

Fotnot: Fyra dagar i maj 2014 undersökte vi 50 resor på respektive sajt, det vill säga totalt 200 resor. Avresedatum i maj och juni.

Så hittar du billiga resor

Boka tidigt på morgonen

Tidigt på morgonen läggs många nya sistaminuten-resor ut. En färsk under­sökning från Super­saver travel visar att flest resor bokas på måndagar och ­generellt mellan nio och tio på kvällen.

Ha is i magen

Var beredd på att priserna ändras snabbt, hittar du en resa till ett pris du kan acceptera – boka! Maria Gertell på Ticket säger att det vanligaste är att priserna höjs – inte att de sänks.

Res rätt tid på året

En undersökning visar att fem veckor före avgång ger billigast biljett, medan en annan undersökning har kommit fram till att priset är lägst åtta veckor före avgång. Maj bjuder ofta på många billiga resor. Generellt är sistaminutenresorna flest och billigast mellan säsongerna, det vill säga vår och höst.

Jämför flera sajter

En provsökning vi gjorde visade på prisskillnad på över 500 kr. Prisexempel för en 4-dagars Barcelonaresa med boende på trestjärnigt hotell:

• Ticket.se 2 027 kr,
• Reseguiden.se 2 372 kr,
• Sistaminuten.se 2 423 kr
• Destination.se 3 613 kr.
Priset gäller per person med avresa 10 november. Sökningen gjordes 28 maj.

Boka på arrangörernas egna sajter

De uppdateras oftast snabbare och det är mindre risk att resor inte finns kvar.

Se inslaget i TV4 Nyhetsmorgon 13 augusti

TV4 om Vagabonds sistaminutengranskning.

Granskning av sista minuten-resor. Låt dig inte luras av låga lockpriser

Text: Johanna Jackson • 2014-08-05
NyhetGranskningarInför resan

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top