Annons
Annons

Vagabond har testat hur det är att resa och sova i en av ÖBB Nightjets nya minikabiner. Här är hans rapport. Foto: ÖBB

Restips

Så är det att resa i nattågets nya minikabiner

Ogillar du att dela liggvagnskupé med okända människor? Då är nattåget Hamburg–Innsbruck något för dig. Här kan du boka privat enkelkupé som påminner om ett japanskt kapselhotell. Vagabond har testat.

Text: Per j Andersson • 2024-07-02 Uppdaterad 2024-07-02

Det österrikiska statliga tågbolaget ÖBB har Europas största nät av nattåg, Nightjet kallas de. Du kan sova raklång från Hamburg ner till Basel, Zürich, München, Innsbruck och Wien. Från Wien vidare till flera destinationer i Italien (inklusive La Spezia vid Cinque Terre, Rom och Venedig), Kroatien, Amsterdam och Paris.

Precis som Europas andra nattågsbolag, inklusive svenska Snälltåget och SJ, har man länge kört med gamla hjälpligt renoverade ligg- och sovvagnar. Resenärerna har klagat på slitna kupéer, hårda britsar och trasiga toaletter.

ÖBB har Europas största nät av nattåg. Foto: ÖBB

Splitternya sovtåg

Men nu har ÖBB satt in splitternya sovvagnar på flera av sina linjer, bland annat på sträckan Hamburg–Innsbruck som tar dig från norra Tyskland rakt in i hjärtat av Alperna.

Mini cabins kallar ÖBB de nya enkelkupéerna som kostar som en plats i traditionell couchette/liegewagen/liggvagn med sex bäddar, alltså billigaste klassen för dig som inte vill sitta upp i en fåtölj och försöka sova.

Jag testade en sådan mini cabin på min väg med tåg från Stockholm till Aten i juni (utförlig rapport om hela tågresan kommer i Vagabond i november). Så här upplevde jag den nattliga resan:

Sex timmar i Hamburg

Jag anlände till Hamburg vid tvåtiden med morgontåget från Köpenhamn. Hade sex timmar på mig innan Nightjet till Innsbruck skulle avgå. Passade på att promenera i den vackra Alsterparken intill Alstersjön i centrala Hamburg, där det känns som man är på landet, fast det bara är en kvarts promenad från Hauptbahnhof. Drack en weissbier och åt en sallad på Alster Cliff, en uteservering intill sjön.
Klockan åtta på kvällen begav jag mig till perrong nr 14 och klev ombord på nattåget med den splitternya liggvagnen med mini cabins. Det luktade nytt, som i en nyköpt bil. Lovande! Korridoren kändes smalare än på ett svenskt nattåg, vilket den också är, eftersom kontinentala tåg, på grund av andra standardbredder på broar och i tunnlar, är något smalare än svenska. Även bäddarna är något kortare än de svenska och för den delen också finska och ryska.

Lucka som kan låsas

Minikupéerna är placerade fyra och fyra, två uppe och två nere. Mellan kupéerna på samma nivå finns en liten lucka i huvudkuddshöjd som man kan öppna om man känner den som ligger i kabinen bredvid. Är det inte det, drar man för den och låser.

Inne minikabinen är det sitthöjd. Jag kunde alltså sitta upp med rak rygg. Bedömer att även en 1,90 lång person kan det. Här inne finns fönster med persienn för mörkläggning, USB-uttag, eluttag, läslampa och ett uppfällbart bord som i uppfällt läge blir en spegel. Förstås kudde och lakan och filt. Ventilationen är väldigt bra, så det känns aldrig kvavt och instängt.

Sitta på trappsteget och snacka

Luckan mot korridoren kan man lämna öppen om man vill, men jag stängde och låste så småningom.

Innan jag kröp in för att läsa och sedan sova satt jag på trappstegen i korridoren utanför kabinen och småpratade med familjen från Innsbruck som varit på en weekendresa i Hamburg. Det var inte första gången de åkte med ÖBB:s nattåg med minikabiner, det hade de gjort ett par gånger tidigare. I kabinen bredvid mig sov pappan, i kabinerna ovanför oss sov hans fru och deras son. God natt, sa vi till varandra vid 22-tiden. Så kröp jag in i min privata minikupé och stängde om mig. Så lyxigt med en kupé helt för sig själv, om än minimal.

Sov ovanligt bra

Jag sov ovanligt bra för att befinna mig på ett nattåg. Färden var så mycket mjukare och jämnare än på svenska nattåg. Inga plötsliga ryck eller häftiga inbromsningar.

Jag vaknade vid sjutiden, ett par timmar innan tåget skulle ankomma till Innsbruck. Låg och sneglade ut över Alptopparna. Öppnade luckan mot korridoren. Efter några minuter kom vagnsvärden/konduktören med min frukostbricka. På ÖBB:s nattåg ingår frukost även i den allra billigaste liggvagnsklassen. En enkel frukost: två ljusa nybakade frallor, smör, marmelad och kaffe (man kan förstås välja te, konduktören frågar först).

Frukost inne i minikupén

Så satt jag upp i min minikabin med frukostbrickan på mitt lilla nedfällda bord och njöd av utsikten.

Tåget anlände till Innsbruck Hauptbahnhof på minuten enligt tidtabell. Jag tog en promenad upp till den smaragdgröna floden Inn och drack ytterligare en kaffe. Ett par timmar senare satte jag mig på ett direkttåg till italienska Bologna.

Men det är en helt annan historia.

Sammanfattning av minikabin-resan

Pris: Jag hade Interrailkort och gick in på ÖBB:s sajt och bokade minikabin några veckor före avresa. Pris för Interrailkortsinnehavare: 54,90 euro.

Om jag idag skulle vilja boka en resa i minikabin med avresa 30 juli, samma sträcka men utan Interrailkort kostar det 85 euro om det finns kvar biljetter av kategorien Sparschiene, vilket det fanns när jag kollade för tåget med avresa 30 juli.

Man kan ju invända att det med tanke på det ganska låga priset är onödigt dyrt för de som redan har köpt Interrailkort. Jag hade förväntat sig mindre än halva priset eftersom jag i och med Interrailkortet redan hade en färdbiljett.

Upplevelse: Men sammantaget är jag extremt nöjd med resan. Jag fick både lite small talk med min mina medresenärer och privat avskildhet när jag väl skulle sova. Det bästa av två världar.

Vad kunde vara bättre: Hade önskat bredare korridor, men inser att det inte funkar med den räls och de standarder som finns i Europa. Det är klart att en skiva ost och några gurk- och tomatbitar till frallan hade förhöjt frukostuppelevelsen (men i enklaste liggvagnsklass på andra nattåg ingår å andra sidan inget alls till frukost). Önskar också lägre pris för interrailare.

Betyg: 4 liggvagnar av 5 möjliga.

Läs också:

Kolla de nya sovvagnarna som tar dig ut i Europa
Renässans för nattågen i Europa – här är alla nyheterna


Text: Per j Andersson • 2024-07-02
RestipsTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Rulla till toppen