Rysslands premiärminister Dmitrij Medvedev säger idag i en intervju med den ryska tidningen Vedomosti att Ryssland kommer att svara ”assymetriskt” om det skulle införas sanktioner mot energisektorn eller ytterligare sanktioner mot den ryska finanssektorn, skriver nyhetsbyrån TT.

EU väntas i dag ta ställning till eventuella nya sanktioner. Det kan innebära att fler personer beläggs med reseförbud och får sina tillgångar frysta, och att företag inom ryska olje- och försvarindustrin får svårare att få tillgång till kapital.

Rysslands moteld kan exempel handla om att hindra flygbolag från västländer att flyga över Ryssland, vilket kan leda till en svår situation eller till och med konkurs för flera bolag, enligt premiärministern, rapporterar AFP. Det blir helt enkelt dyrt för bolagen med de enorma omvägarna som krävs om man ska flyga exempelvis Skandinavien–Peking eller Tyskland–Bangkok utan att flyga över Ryssland.

Thai Airways uppger för Dagens Nyheter att ett flygstopp över Ryssland endast skulle påverka flygbolaget och dess resenärer marginellt.

– Vi hade i sådana fall tvingats flyga lite längre söderut. Det skulle innebära något längre flygtider, men kommer inte att påverka biljettpriserna, säger Jonas Broström, försäljningschef på Thai Airways till DN.

Researrangören Apollo samarbetar med Thai Airways och hanterar ett eventuellt flygstopp på liknande sätt som det thailändska flygbolaget.

– Man får kryssa sig fram till de flygkorridorer som finns öppna och tillgängliga. Det innebär längre flygtider, men inga inställda flyg, säger resebolaget Apollos informationschef Kajsa Moström.

– Vi har garanterat våra kunder ett pris, så för de som köper paketresor med oss och reser med Thai påverkas inte priset. Vi har ett avtal med Thai där priserna för paketresor är reglerade, tillägger hon.

Också Fritidsresor tror att det blir längre flygtider – men inga höjda biljettpriser.

– Om Ryssland skulle stänga sitt luftrum skulle Fritidsresors charterpriser för bokade resor till Thailand i dagsläget inte påverkas. Det beror på att vi köper in bränsle långt i förväg och därför är mindre känsliga än reguljärflygen, säger Mathias Bergendahl på Fritidsresors informationsavdelning till DN.