Res Indien runt med tåg

Res Indien runt med tåg

I världens största tågland måste du självfallet ta dig fram med tåg. Tågen är inte snabba, men bjuder på reseupplevelser utöver det vanliga. Vagabonds Indienexpert tipsar.

Fakta om Indian Railways är alltid imponerande: mer än 6 300 mil räls som leder till 6 856 stationer, 14 miljoner passagerare om dagen och ungefär en miljon anställda, vilket gör det till världens största arbetsgivare.
 
Välj mellan olika klasser, från första klass med luftkonditionering till oreserverade vagnar med träbänkar.
 

Snabbtåg

Det finns två tåg som går fortare än de andra:
 
Det ena kallas Shatabdi Express, är dagtåg (avgång och ankomst samma dag) och går mellan Indiens största städer.
 
På Shatabdi Express finns bara två klasser: AC Executive och AC Chair Car. I båda klasserna ingår frukost, lunch, eventuellt middag, te och kaffe och mineralvatten.
 
Det andra kallas Rajdhani Express och går mellan New Delhi och alla delstatshuvudstäder. Rajdhani Express har fyra klasser: First Class, AC 3-tier, AC 2-tier och Sleeper Class.
 

Mat på tåg

Mat är inget problem på de indiska tågen, även när den inte ingår. Inget indiskt tåg har restaurangvagn. Maten lagas istället tågets kök eller på en station längs linjen.
 
Järnvägsrestaurangernas personal går runt och tar upp beställningar på frukost, lunch och middag och delar senare ut den direkt till sätet där du sitter.
 
En måltid kostar 10–15 kronor. På de flesta järnvägsstationer går det på privata försäljare som följer med en eller två stationer och säljer kaffe, te, jordnötter, frukt, läsk etc. Att ta med matsäck är med and­ra ord överflödigt.
 

Priser

Priset i First Class AC är jämförbart med de billigaste andraklassbiljetterna på svenska tåg. Alla andra klasser på indiska tåg kostar betydligt mindre.
 
Att resa i Sleeper Class, Indiens vanliga andra klass, kostar en spottstyver. Att resa oreserverat är ännu billigare. Sleeper Class och AC 2-tier och AC 3-tier är perfekta för långa nattresor över den indiska subkontinenten. Men jag avråder från resor i de oreserverade vagnarna annat än för mycket korta resor.
 
Priset på en tågbiljett följer strikt avståndsprincipen. Indiska järnvägen har inte olika prisnivåer för förköp, helgbiljetter, sista-minuten etc. Indiska tågbiljetter är avbokningsbara upp till tolv timmar efter avgång.
 
Bild 775678
Scen ur Filmen Darjeeling Limited.
 

Klasser på indiska tåg

First Class AC: Första klass, kupé för fyra, luftkonditionering.
 
First Class: Första klass, kupé för fyra utan luftkonditionering (på väg bort).
 
AC 3-tier Sleeper: Sovbritsar i öppen vagn, tre britsar på höjden, luftkonditionering.
 
AC 2-tier Sleeper: Sovbritsar i öppen vagn, två britsar på höjden, luftkonditionering, egen läslampa.
 
AC Chair Car : Sittvagn för dagresor, luftkonditionering.
 
Sleeper Class: Andra klass liggvagn i öppna vagnar.
 
Second Sitting: Andra klass för dagresor.
 
Unreserved: I praktiken tredje klass, oftast träbänkar, trångt.
 
Kudde, filt och lakan ingår i första klass och AC-klasserna. I första klass reser man i fyrbäddskupé med dörr som går att låsa, i AC 2-tier finns draperier att dra för britsen så att det känns mer privat. I AC 3-tier och i Sleeper Class finns inga draperier. I Sleeper Class måste du dessutom ha med dig egna lakan eller egen sovsäck om du vill bädda.
 

Boka biljett

När du planerar och bokar tågresor i Indien ska du tänka på att tåg – alla tåglinjer har specifika namn – vars namn slutar med Passenger är långsamma och tåg vars namn slutar med Mail och Express är snabbare.
 
Långsamma tåg kan ha en snitthastighet på 50 kilometer i timmen. Inga tåg är så snabba som snabbtåg i Europa. De snabbaste indiska snabbtågen kommer knappt upp i hastigheter som påminner om våra långsamma Intercitytåg, det vill säga i snitt 100 kilometer i timmen.
 
För en överblick över indiska tåg finns tidtabellen Trains at a Glance, som säljs i bokaffärer och hos välsorterade tidningsförsäljare och på Indian Railways hemsida http://www.indianrail.gov.in.
 
Ska du resa med tåg i Indien över diwali (oktober–november) eller över jul- och nyår bör du boka i mycket god tid. Tågen från Mumbai, Chennai och Bangalore till Goa och Kerala är några av de mest fullbokade.
 
Indiska järnvägens egen hemsida har onlinebokning, men har skapat problem för dem som bokar med internationellt kreditkort. Dessutom är den krånglig att använda för utomsående eftersom du måste slå in rätt stationsnamn för att hitta rätt tåg. Bara i Bombay finns minst fem tågstationer för fjärrtåg och bara en av dem har Bombay/Mumbai i stationsnamnet. Knivigt med andra ord.

Nu finns ett bra alternativ, supersmidiga indiska bokningssajten Cleartriphttp://www.cleartrip.com (klicka på Trains). Där kan du söka på olika städer och sökmotorn hittar rätt station åt dig.
 
Indienspecialiserade resebyråer i Sverige bokar också tågresor i Indien åt dig innan du reser dit. Bäst är att vända sig till Indcenhttp://www.indcen.se som är officiell representant för Indian Railways i Sverige och kan komma åt särskilda kvoter på tåg som annars är helt fullbokade.
Annars går det förstås bra att boka på vilken station som helst i Indien. Kontant betalning gäller överallt, utom på stationerna i de största städerna, där det brukar finnas en enda lucka som du kan betala med kreditkort i
 
På flygplatserna i New Delhi, Mumbai och Kolkata har Indian Railways bokningskontor för turister. Bokningskontor för turister finns också på stationerna i Ahmedabad, Agra, Aurangabad, Bangalore, Mumbai, Kolkata, Jaipur, Jodhpur, Chennai, New Delhi, Ramesh­waram, Secunderabad (Hyderabad), Varanasi, Vadodara och Vasco da Gama (Goa).
 
Bokar du på ett av de här turistbokningskontoren får du automatiskt en biljett från turistkvoten. Det innebär att du kan få plats på tåg som för övrigt är fullbokade.
 
 Indrail Indiska järnvägen säljer ett tågluffarkort, som dessvärre inte är särskilt prisvärt. Om du inte reser extremt mycket – i stort sett varje dag – blir det billigare att köpa enskilda biljetter. Indrailpasset säljs av resebyråer här hemma och på de järnvägsstationer i Indien som har särskilda bokningskontor för turister. Aktuella priser finns på http://www.indianrail.gov.in/intert.html.
 

Lyx- och specialtåg

Det finns charterlyxtåg för turister med vackert renoverade gamla hytter, restaurang och bar ombord, som kör vissa bestämda rutter för turister.
 
Palace on Wheels: Indiens mest kända lyxtåg kör runt i Rajasthan och stannar dessutom i Agra för att man ska kunna besöka Taj Mahal. Turen tar åtta dagar. Rutt: Delhi–Jaipur–Chittaurgarh–Udaipur–Swaimadho­pur–Jaisalmer–Jodhpur–Bharatpur–Agra–New Delhi. Mer information på http://www.palaceonwheels.net.
 
The Royal Orient: Gör en tur genom Rajasthan och Gujarat på åtta dagar. Rutt: New Delhi–Chittaurgarh–Udaipur–Junagadh–Veraval–Sasan Gir–Dilwara–Palitana–Sahrkej–Ahmedabad–Jaipur–New Delhi.
 
Maharaja Express: senaste och lyxigaste tillskottet. Gör olika rutter i Indien. Sjustjärnigt, uppger man själva. Dyrt. 
 
Himalayan Queen från Kalka till britternas gamla sommarhuvudstad Shimla i Himalaya.
 
Deccan Oddysey går Mumbai–Ratnagiri–Sindhu Durg–Goa–Pune–Aurangabad–Nasik–Mumbai.
 
Fairy Queen går Delhi–Alwar–Delhi.
 
New Jalpaiguri–Darjeeling går från slätten i norra Västbengalen uppför bergen till tedistriktet Darjeeling.
 


Läs mer om Indien

Artikelförfattaren har skrivit fem böcker om Indien, senast:
Indien - elefanten som började dansa (Bilda, 2007) - beställ!
Läs första kapitlet ur Elefanten som började dansa. Ladda hem! (pdf)
 

Se filmen

Darjeeling Limited av Wes Anderson,  en skruvad historia om tre amerikaner som tågluffar i Indien: