• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Segla i Thailand

    Att segla genom Thailands övärld är en upplevelse utöver det vanliga. Många resenärer passar på att kombinera semester med att skaffa ett kustskepparintyg på plats. Vagabond mönstrade på en av seglingskurserna.

    Segla i Thailand
    Bästa sättet att se de thailändska skärgårdarna är från en hyrd segelbåt.

    Sida vid sida ligger de svarta pråmarna förtöjda mot varandra, som hela kvarter av stora farkoster. Här utanför Koh Sichang har människor skapat ett flytande samhälle där man både bor och arbetar med att vakta lasten i väntan på vidare frakt till nya hamnar.

    Idag är det Vesak, Buddadagen, så det mesta av arbetet ligger nere. Istället åker invånarna i skytteltrafik med båt över till grannarna för att fira, som om det vore vilket villaområde som helst.

    Bara en bit längre ut på redden ser vi en armada av jätte­lika tankers som ligger för ankar och dallrar i värmen, på väg till eller från Thailands största djuphamn Laem Chabang. Det här är ett av landets mest trafikerade vatten, fjärran från de palmkantade stränder vi ofta förknippar med Thailand. En minst sagt säregen miljö att segla i.

    Ljudlöst far vi fram genom vattnet när kapten Chris Jakubowskis röst plötsligt bryter tystnaden.

    – Ready to tack, klart för slag! ropar han när vi närmar oss den stora pråmen.
    För ett kort ögonblick är koncentrationen total, men så fort rodret lagts om råder febril aktivitet bland de fyra kursdeltagarna ombord.

    Michael från Australien och de tre ryssarna Veronika, Andrej och Andrew har fullt upp med vinschar och skot för att snabbt få förseglet över på rätt sida, så att båten med vindens hjälp kan byta riktning. Att ett par av dem aldrig hade varit på en segelbåt tidigare går knappast att förstå när man ser dem i arbete.
    Trots att alla inte kände varandra för ett par dagar sedan har de hunnit bli en ovanligt samspelt besättning.

    Det bästa med att segla är att man kan kasta ankar på platser dit inga färjor går.

    Det bästa med att segla är att man kan kasta ankar på platser dit inga färjor går.

    Resan började för fyra dagar sedan i klassrummet med att plugga sjötermer. För den som aldrig har seglat förut kan sådana vara speciella nog på vilket språk som helst. Nu har de lärt sig allt på engelska, nya ord som har satt sig genom att ständigt drillas och repeteras under de första dagarnas eftermiddagsseglingar.

    De har lärt sig att slå knopar, hur vinden driver båten framåt och vad man gör för att få stopp på den för segel. Man kan lugnt säga att inlärningskurvan är brant. Att det ändå fungerar märks, och den 9,5 ton tunga och 14 meter långa Constanza glider nu lätt fram mellan de stora farkosterna, bara för att svänga av precis innan det är för sent.

    Skepparen och seglingsläraren Chris Jakubowski medger att han normalt sett inte låter deltagarna i en nybörjarkurs gå så här nära pråmarna när de tränar manövrar, men att han sett vad deltagarna går för.
    Och hans omdöme sviktar inte. Med en examen som ger behörighet att ratta rejäla fartyg på upp till 200 ton, och dessutom med otaliga leveransseglingar bakom sig, nu senast från Brisbane i Australien via Bali till Thailand, har han den kunskap och erfarenhet som behövs. Lugn som en filbunke och dessutom pedagogisk som få, kan han tillåta deltagarna att göra misstag – han vet när det är dags att gripa in.

    – Det bästa med det här jobbet är att få se människor utvecklas, och eftersom jag själv började med segling först som vuxen minns jag hur svårt det kan vara i början, säger han och tillägger att segling framförallt bygger på praktisk erfarenhet.

    För ryssarna Veronika och Andrej (till vänster) är det nästan första gången ombord på en segelbåt.

    För ryssarna Veronika och Andrej (till vänster) är det nästan första gången ombord på en segelbåt.

    Kurserna är så långt ifrån en semestersegling med solbad på däck man kan komma. I ett intensivt tempo varvas teori med praktik med mer och mer tid ombord för varje dag. Under resan från Pattaya till Koh Sichang har Chris gått igenom sjövägsreglerna, de internationella trafikreglerna till sjöss, och förutom seglingen har det blivit mycket bra övning med många fartyg att hålla reda på – och framförallt att hålla sig ur vägen för.

    Efter en hel dag ombord gungar det lätt i benen när vi stiger iland på Koh Sichang. Hit reste tidigare de thailändska kungarna från Bangkok för att få andas frisk luft, och det var här kung Chulalongkorn lät börja bygga ett sommarresidens 1892.

    När ovänligt sinnade fransmän kom med sin flotta bara ett år senare för att ockupera ön insåg man hur sårbar platsen var, och den väldiga konstruktionen helt i teak flyttades redan år 1900 till Bangkok. Där den idag är mer känd som Vimanmek Mansion.

    Står kvar gör däremot det kinesiska templet, Saan Chao Pho Khao Yai, delvis inhugget i berget och med anor från Mingdynastin, då kinesiska handelsmän sökte natthamn här för sina djonker. Templet är en stor attraktion för turister med kinesiskt påbrå, och många vallfärdar hit under det kinesiska nyåret. I skymningsljuset är utsikten definitivt värd turen upp hit även för oss andra.

    Tidigt nästa morgon har ett busväder tornat upp sig in över land och är på väg mot oss. Vi lättar ankar och går för motor men hinner inte långt förrän himlen öppnar sig i ett tropiskt skyfall. Temperaturen gör en djupdykning från 33 ner till 25 grader, ovanligt svalt för att vara i Thailand, och som vanligt varar det bara för en kort stund. Så fort regnet upphör gör vi ett försök att sätta segel, men det är helt enkelt inte tillräckligt mycket vind.

    Medan de andra går ner under däck för att förbereda sig för teoriprovet tar jag vakten. Allt jag ser är en bit kust och ett nästintill spegelblankt hav i blekgröna toner under den jämngrå himlen. Det är vackert men ändå sövande. Autopiloten gör sitt, mitt enda jobb är egentligen att hålla utkik efter andra båtar och ändra riktning om det behövs, men det är få som är ute på sjön efter ovädret.

    Eftersom vi gått för motor kommer vi tillbaka till Na Jomtien och Constanzas hemmahamn betydligt tidigare. Alla har klarat av teoriprovet redan ombord och den här resan är slut.

    Michael är den enda av deltagarna i gruppen som tänker gå alla tre delkurserna. Nu väntar nästa avsnitt med massor av navigation och sedan Bareboat captain, som ger ungefär samma kunskaper som ett svenskt kustskepparintyg.

    Under den kursen kommer han att segla från Pattaya till Koh Samui, en sträcka på 600 sjömil, där delar går över öppet hav. Det blir en erfarenhet av segling i tropikerna som många kanske bara går och drömmer om.
    Men havet ligger ju där, så varför vänta?

    På seglingskurserna varvas undervisning på land med praktik till sjöss.

    På seglingskurserna varvas undervisning på land med praktik till sjöss.

    Guide: segla i Thailand

    Arrangörer

    Gulf Charters seglarskola ligger i Na Jomtien söder om Pattaya. Skolan är ansluten till IYT, International Yacht Training, en världsomspännande orga­nisation med säte i England. yachtmasterthailand.com eller gulfchartersthailand.com
    IYT- och RYA-kurser (Royal Yacht Association) finns även på Phuket: sailinasiatraining.com, andaman-yachting.com, sunsail.eu.

    Nivåer

    Under kurserna varvas teoriundervisning på land med praktik ute till sjöss. Utbildningen är indelad i tre nivåer:
    1. Crew. För den som kanske inte seglat tidigare men vill prova på att aktivt vara en i besättningen på en segelbåt.
    2. Watchkeeper. För den som har grunderna och självständigt vill föra fram en båt dagtid och nära land.
    Dessa två kurser motsvarar tillsammans ungefär ett Förarintyg i Sverige.
    3. Bareboat captain. Kunskaperna motsvarar ungefär vårt Kustskepparintyg.

    Pris och förkunskaper

    Gulf Charters utbildning tar två veckor och kostar ca 19 000 kr, en delkurs ca 6 500 kr. I kursen ingår mat och boende när man är ute till havs, sammanlagt cirka fyra nätter om man går hela kursen "Zero to Hero". Skolan hjälper till att ordna boende under dagarna då man är på land. Dessa dagar får man betala mat och husrum själv.
    Några gånger per år ordnas seglingar till Kambodja och Perhentianöarna i Malaysia. Är man redan en god seglare och inte rädd för att jobba hårt finns möjlighet att delta i regattor där man kan hänga med som betalande besättning.

    Hyra båt i Thailand

    Vill man hyra båt utomlands brukar firmorna kräva ett Bareboat captain-intyg från IYT eller motsvarande från RYA. Intygen ger också de praktiska seglingskunskaper som krävs, Vårt svenska Kustskepparintyg tillsammans med dokumenterad seglingserfarenhet – som oftast testas innan man får ge sig ut i den hyrda båten – är också gångbart.

    Khan – skolans seglarproffs.

    Khan – skolans seglarproffs.

    Internationella Kustskepparintyg

    De internationella intyg som nämns i guiden gäller inte i Sverige, i alla fall om man ska vara kapten och ytterst ansvarig på en båt längre än 12 meter och bredare än 4 meter. Som svensk krävs då det svenska Kustskepparintyget, annars åker man omkring olagligt och kan åka fast hos sjöpolisen.
    Däremot kan till exempel Yacht Charters mot en mindre avgift utfärda ett så kallat International Certificate of Competence som gäller i vissa andra länder i Europa, till exempel Finland och Frankrike. Ska man kunna hyra båt gäller det att ha rätt papper, och IYT- och RYA-intygen är en bra start och fungerar i många länder, men just i Sverige är det tji.

    De kunskaper man får på kurserna i Thailand räcker dock gott och väl för att tenta – förutom det specifikt svenska inklusive sjötermer, det är mycket lagstiftning man ska plugga in. De praktiska kunskaperna IYT-kurserna ger är långt mer omfattande än vad man lär sig på de svenska kurserna. För mer info kontakta svenska nämnden för båtlivsbildning (nfb.a.se).

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!