Annons
Annons
Resebolag är inte öppna med hur mycket de klimatkompenserar och kan heller inte kontrolleras. Foto: GettyImages–1059950920

Resebolag är inte öppna med hur mycket de klimatkompenserar och kan heller inte kontrolleras. Foto: GettyImages–1059950920

Nyhet

Flygbolagens klimatkompensation går inte att kontrollera

I en granskning av Sveriges största flyg- och resebolag visar det sig att löftena om klimatkompensation inte går att kontrollera.

Text: Helle Kikerpuu • 2019-10-15 Uppdaterad 2021-08-13

Granskningen är gjord av Dagens Nyheter och handlar om resebolagens löften om klimatkompensation och huruvida det går att kontrollera. Det framgår att endast ett av bolagen redovisar fullständiga intyg på att klimatkompensationen genomförs.

Det är fem av de största resebolagen och tio av de största flygbolagen i Sverige som tidningen kontaktat. Sex av de totalt 15 bolagen uppger att de klimatkompenserar varav tre är transparenta med hur många ton koldioxidutsläpp de kompenserat för. Några av de flygbolag som står i fokus för granskningen är Tui, Ving, Bra och Sas.

Lisa Röstlund är granskande reporter på Dagens Nyheter och är en av artikelns skribenter.

– Jag förvånas över att det är svårt, till och med för en journalist, att få svar på frågor som kan tyckas vara basala – hur mycket de klimatkompenserar för, och kvitton på detta, säger hon till Vagabond om flygbolagens ovilja att vara transparenta.

Hon fortsätter:

– Det gör att jag utgår ifrån att privatpersoner har lika svårt eller ännu svårare att få veta. Just eftersom det är ett sådant kritiserat fenomen, och att det är så diffust, så tror jag många upplever att större transparens än vanligt krävs.

Med “flygskam” och privatpersoners efterfrågan på hållbart resande och kompensation för flygets klimatpåverkan har resebolagen börjat marknadsföra resor med miljövänliga förtecken. Dagens Nyheter tar bland annat upp Tui:s två och en halv minuter långa reklamfilm där de menar att bolaget “bidrar till en bättre värld”. För att reklam och löften inte ska vara ren och skär “greenwash” (kosmetiska åtgärder för att verka miljövänlig) borde bolagens klimatkompensation kontrolleras.

– Någon av aktörerna svarade: “Om du köper en sallad vet du kanske inte hur odlingen gått till eller hur mycket bonden får”. Men när jag köper en sallad ser jag ju i alla fall som konsument att det är en sallad jag får. Här kan det vara – luft, säger Lisa Röstlund.

Reklam måste redovisa klimatpåverkan

Förra veckan skrev Vagabond om att regeringen vill göra det obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av långväga resor med buss, tåg, flyg eller färja.

Myndigheten Trafikanalys har fått i uppdrag att lämna förslag på hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan senast den 30 april 2020.

Nytt förslag: Resereklam måste redovisa resans klimatpåverkan

SJ utökar – 10 000 nya platser och bättre anslutning till Hamburg

Därför går charterjätten i konkurs


Text: Helle Kikerpuu • 2019-10-15
NyhetAnsvarsfull turism

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top