
Hjälm, registreringsskylt och förnybara batterier är några av de strängare reglerna i Tel Aviv. Foto: GettyImages
Strängare regler för elsparkcyklar i Tel Aviv
Elsparkcyklarna fått kritik för bristande trafiksäkerhet, kort livslängd och för att skräpa ner allmänna platser. Hur ska det nya färdmedlet anpassas till städerna? Tel Aviv har infört nya strängare regler som kan bli vägledande för andra städer.
I augusti 2019 påbörjades arbetet för att öka trafiksäkerheten gällande elsparkcyklarna i Tel Aviv. Företagen, som hyr ut elsparkcyklar, tvingades redan då att förhålla sig till en rad nya regler som exempelvis begränsningar på antalet elsparkcyklar per företag, nya parkeringsregler samt krav på åtgärder för att förhindra minderårigas möjligheter till att använda elsparkcyklarna.
Men nu införs strängare regler. Numera måste samtliga elsparkcyklar för uthyrning utrustas med hjälm, registreringsskylt och förnybara batterier. Även nya direktiv gällande hastighetskrav kommer också införas och i särskilda områden kommer elsparkcyklar att förbjudas helt.
De nya reglerna kan bli vägledande för hur andra städer väljer att hantera trafikproblemen som uppstår på grund av elsparkcyklarna.I december skrev Di Digital att det pågår en utredning om huruvida Malmö stad kan ändra den lokala ordningsstadgan så att elsparkcyklarna måste parkeras i särskilda ställ på sådana här särskilda platser.
Värdighetstest
Huruvida elsparcykeln är ett framtida transportmedel med stora möjligheter eller något som måste anpassas för att få plats i stadsbilden är en sak, en annan är – är det coolt med elsparkcykel?
Lokaltidningen Mitt i Stockholm gjorde ett test för att se hur bra elsparkcyklarna var i Stockholm men också om man behöll sin värdighet när man åkte. Svaret var nej!
Krönika: Framtiden – jorden förblir populäraste resmålet
Vagabonds favorit: Köpenhamns trendiga grötbarer
10 tips för att resa på heltid och bli digital nomad
Text: Helle Kikerpuu • 2020-01-17
Israel • Nyhet • Tel Aviv