Annons
Annons
Trier

Vagabonds chefredaktör tog tåget till franska västkusten med familjen. Foto: GettyImages

Frankrike

Tåget till franska västkusten – rutt och tips längs rälsen

Från tyska Moseldalen till Atlantkustens stränder och Paris gator. Vagabonds chefredaktör tog med vänner och familj på en somrig tågluff genom Västeuropa.

Text: Fredrik Brändström • 2023-01-30 Uppdaterad 2023-02-02

Köpenhamn

Kickoff på Tivoli

Sommarkvällen är varm och fylld av förväntan. Vad kan vara en mer lämplig plats för en kick off inför en två veckors tågluff än en afton i Köpenhamn? Redan när vi kliver av på Hovedbangården känner vi av förändringen, det är något i luften som känns annorlunda. En doft av kontinenten. Europe, here we come!

Checkar in på vårt vandrarhem en bit från stationen och möter upp våra vänner som ska följa med oss på resan. En familj som har barn i liknande ålder. På förra gemensamma tågluffen upptäckte vi Tyskland och österrikiska Alperna tillsammans. Denna gång siktade vi lite längre och ville till franska Atlantkusten för sol och bad.

Det bästa med tågluff är enligt min mening att man har möjlighet att uppleva flera olika platser längs vägen, till skillnad från en ”vanlig” semester där man är på samma ställe hela resan. Därför har vi, istället för att bränna hela vägen till slutdestinationen så snabbt som möjligt, planerat att pausa fyra nätter i södra Tyskland, för att upptäcka Rhen- och Moseldalen.

Resegängets fyra barn är mellan 8 och 14 år. På förra tågluffen hakade barnen på det mesta som de vuxna föreslog utan större protester. Nu har det gått ett par år, och känslan är att det kommer bli en större utmaning att få alla att trivas. Men alla i sällskapet är rörande överens om att vi ska börja med en helkväll på Tivoli. Efter att ha fixat åkpass och fyllt på energinivåerna med pizza på Anarkist Bar ger vi oss in i folkvimlet och kör tills karusellerna slutar snurra.

3 tips i Köpenhamn

Steel House Copenhagen.

Vandrarhem i lyxförpackning nära sjöarna i Köpenhamn, en kort promenad från Hovedbangården. Små men fräscha rum med våningssängar, stora sällskapsutrymmen, gym och pool. steelhousecopenhagen.com

Tivoli

Köpenhamns nöjesfält har ett klockrent läge bredvid tågstationen. Ett pass för obegränsat åkande kostar 245 danska kronor, beställ online så sparar du tid på plats. Pizzastället Anarkist Bar ligger också inne på Tivoli.

Social Brew

Dyr men fantastisk frukost om man vill få en ordentlig start inför resan ner mot Tyskland. Här finns pannkakor, gröt och annat, men framför allt kaffet håller toppklass. socialbrew.dk

Köpenhamn – Koblenz

Mot Rhendalen

vaknar upp i ett disigt Koblenz. Vi vandrar längs den långa strandpromenaden in mot centrum, förbi ölträdgårdar, prunkande grönska och pampiga hus. Längs floden passerar långa och platta pråmar fullastade med skrot och annat gods. Härligt att äntligen vara nere i Centraleuropa! Gårdagens tågresa från Köpenhamn till Koblenz gick smidigt, trots ett tajt byte i Hamburg. I kroppen känns fortfarande dunket från tåget efter den långa resan.

Vi tar linbanan över floden till fästningen Ehrenbreitstein, en av Europas största. Fästningen är ungefär så kul som fästningar brukar vara men utsikten över floden är hisnande. Vi sätter oss i skuggan på en uteservering och njuter av att tågluffen äntligen är igång. Efter två år av pandemi känns det fantastiskt att kunna resa runt i Europa med barnen igen.

Att ta en båttur på Rhen känns också som ett måste när man är i Koblenz. Vi väljer en av de mindre båtarna med servering på däck och njuter av att färdas längs den mäktiga floden och spana in de spektakulära slotten – som hämtade ur en Disneyfilm.

På kvällen möter vi våra vänner som kommer en dag senare än vi från Köpenhamn. Att hålla ihop åtta personer på en luff genom Europa är en utmaning. För att undvika stökig logistik har vi bestämt att varje familj får ansvara för sin egen resrutt, och vi sammanstrålar där det passar längs vägen. Vi äter stora pretzels och dricker weissbier på en stor biergarten precis vid Deutsche Ecke – hörnet där floderna Mosel och Rhen möts.

Konstaterar återigen att tyska ölträdgårdar är ett fantastiskt koncept, en opretentiös, mysig och inkluderande miljö där det förutom mat och dryck ofta finns lekparker och annat kul för barnen, även om våra kids blivit snäppet för stora för att lockas av dem på denna resa.

Den kejserliga borgen tronar över löjligt gulliga Cochem. Foto: GettyImages

Tips!

Upp och hoppa!

Det är ofta värt att boka ett tidigt morgontåg om man har en lång resdag framför sig. Då kommer man fram tidigare och hinner se lite av staden, istället för att bara gå direkt från stationen till hotellet och lägga sig.

Båttur på Rhenfloden

Vi köpte en kombinerad biljett som täcker linbana, entré till fästningen samt 2 timmars båttur. Pris 29 euro för vuxna, 15,50 euro för barn.

Koblenz–Cochem–Trier

Tåg genom Mosel

Innan vi lämnar Koblenz hinner vi med att besöka ett utomhusbad nära Rhenfloden. Tyskarna, som ofta har långt till havet, har blivit duktiga på dessa offentliga badanläggningar som man hittar i nästan varje stad. Det blir en av dessa vardagliga upplevelser som otippat blir en succé, framför allt för barnen. Trots att det nästan är gratis. Det bästa är att vi har hela stället för oss själva, med långa pooler och vattenrutchbanor. Tyska ungdomar går nämligen fortfarande i skola – till skillnad från svenska.

Koblenz är fint, men ännu mer bildskönt blir det i staden Cochem dit vi tar oss nästa dag. Det lilla lokaltåget följer den slingrande Moselfloden som kantas av vinfält som växer längs de branta bergssidorna. Verkligen en tågresa värd namnet! Slottet i Cochem ramar in hela byn och ger den en sagokänsla. I gränderna upp mot slottet är det fortfarande tyst så här i slutet av juni, men man kan ana att det är både trångt och livligt här mitt i sommaren.

Trier som ligger en timme söderut med tåg från Cochem är en av Tysklands äldsta städer och ligger nära gränsen mot Luxemburg. Området kring Triers station är som en del andra järnvägsstationer i Europa ett tillhåll för utslagna och missbrukare. Inte så att det känns obehagligt, men det är en tydlig kontrast till stadens i övrigt pampiga image.

Här har vi siktat in oss på att cykla längs floden, inspirerade av de cyklister vi sett göra detsamma i Koblenz.

– Nej, ni behöver ingen hjälm, ingen i Trier har cykelhjälm, påstår uthyraren ivrigt så vi släpper vårt svenska säkerhetstänk och ger oss iväg på en vinglande karavan genom staden. Passerar den romerska stadsporten Porta Nigra byggd på 200-talet innan vi rullar ner till floden.

Att cykla är en kul dagsaktivitet om man är ett större sällskap i olika åldrar. Längs floden är det dessutom platt som en pannkaka och bilfritt. Men varmt! Vi åker söderut längs Mosel genom lummig grönska och når till slut staden Konz, där vi pausar för efterlängtad glass.

Kring Moselfloden har man odlat vin sedan Romarrikets dagar. Foto: GettyImages

Tips!

Freibad Oberwerth

Utomhusbad i Koblenz, inträde 2 euro för barn, 4 euro för vuxna.

Villa Vinum

Mysigt bed & breakfast/pensionat i byn Cochem. Precis bredvid Moselfloden och med en av de bästa frukostar vi åt under resan.

Hyr cykel på tågstationen i Trier, ca 15 euro för en heldag.

Trier–Paris–Châtelaillon

Tåg genom Frankrike

Gårdagens cykelstrapats känns i lårmusklerna och det känns behagligt att sitta still på ett modernt snabbtåg och se torra sädesfält och vindkraftverk passera förbi utanför fönstret. Idag ska vi korsa hela Frankrike, är tanken, men det är en resa som kräver flera byten så vi håller tummarna för att allt ska gå vägen.

Från tyska Saarbrücken kör tåget raka vägen till Paris Est utan att stanna en enda gång. I Paris finns dock ingen tid för sightseeing. Här har vi 1,5 timme till godo för att byta till nästa tåg som avgår från stationen Paris Montparnasse. Det visar sig vara i minsta laget. Efter att ha köat i vad som känns som en evighet för att få våra tunnelbanebiljetter kan vi till slut trycka in oss i en proppfull tunnelbanevagn. Det är minst sagt en utmaning att hålla koll på åtta personer och x antal reskollin i den överfulla vagnen – och se till att alla kliver av på samma station.

Montparnasse är en betydligt större station än Est, men till slut hittar vi våningen där strömlinjeformade snabbtåg står uppställda på rad, redo för avfärd mot Parisbornas sommarställen vid Atlantkusten. Då är det bara 10 minuter kvar till avgång och svetten lackar när vi springer för att hitta våra vagnar.

Efter att ha bytt tåg en sista gång i Angoulême lunkar de sista timmarna på i sakta mak på ett litet lokaltåg. Utanför faller regnet över vinrankor och solrosfält. Vid klockan sju på kvällen anländer tåget till den lilla stationen i byn Châtelaillon. Äntligen framme! Efter en promenad till vårt Airbnb-hus äter vi galetter på en restaurang och avslutar med ett dopp i Atlanten. Det känns väldigt skönt att veta att vi ska stanna här i en hel vecka.

Trier är ett måste för fans av historisk arkitektur. Katedralen är Tysklands äldsta kyrka. Foto: Gettymages

Tips!

Boka platsbiljett. Nackdelen med just Frankrike ur en tågluffares synvinkel är att Interrailpasset inte gäller på de smidiga snabbtågen. Platsreservation är ett krav, boka på sncf-connect.com/ eller ta hjälp av en resebyrå, t.ex. Train Planet. Om man inte har bråttom kan man välja att åka ”vanliga” tåg i Frankrike. Det går långsammare men här gäller Interrail och du behöver inte förboka om det inte anges. I appen Eurail/Interrail Rail Planner kan du välja att bara söka efter tåg som inte kräver platsreservation, och vice versa.

Châtelaillon-Plage & La Rochelle

Semester vid Atlantkusten

Dagen efter är den svettiga språngfärden genom Paris glömd och pulsen normal igen. Vi gör oss hemmastadda i det vackra huset i Châtelaillon-Plage. Byter skor mot flipflops, spelar volleyboll och fotboll på stranden och badar i de stora Atlantvågorna som är förvånansvärt varma. De franska skolorna har precis som i Tyskland inte tagit lov ännu vilket gör att tempot fortfarande är lugnt i den lilla byn.

Châtelaillon är ett ställe som växer. En gammal badort med casino och ärevördiga hotell. Men atmosfären känns väldigt enkel och avslappnad. Här finns allt man behöver på en semester. Havet en kort promenad från huset, bageri där vi köper baguetter varje morgon, restauranger och butiker runt hörnet. Dessutom finns en tågstation mitt i byn vilket gör att vi inte saknar en bil under hela vår tid här. Att det går att resa hela vägen till denna lilla badort från Sverige utan att vare sig behöva flyga, köra bil eller åka buss är faktiskt ganska otroligt.

Från den långa stranden har man utsikt mot öarna Oleron, Fort Boyard (känd från tv-programmet Fångarna på fortet), Île de Ré, och Île-d’Aix. Det enda man måste vänja sig vid är schemat för ebb och flod, som styr vilka tider det går att bada på stranden. De skönaste baden är vid 7–8-tiden på kvällen. Då är vi dessutom ofta helt ensamma på stranden.

Längtar man efter mer puls och flärd är det bara att ta lokaltåget in till La Rochelle. Det är en större stad som känns lite mer ”posh”. Här finns en stor hamn, en medeltida fästning och mysiga gränder. Tåget hit tar bara en kvart, och La Rochelles ärevördiga tågstation är värd ett besök bara den. Men vi är glada över att vi valde att bo i lugna Châtelaillon istället för La Rochelle som var planen från början, och efter ett par timmar på stan är det alltid lika skönt att ta tåget tillbaka till vår by.

La Rochelle var en betydande handelsstad fram till 1600-talets slut. Foto: Simon Pallard/Unsplash

Tips!

Om du besöker La Rochelle så missa inte Rue Saint-Nicholas, en gågata med många trevliga butiker. På tvärgatan Rue de la Fourche finns ett litet torg med uteserveringar, perfekt för en lunch eller en drink efter stadsturen. Ett tips för en regnig dag är La Rochelles akvarium som är ett av Europas största.

Île de Ré

Ostronsafari med cykel

En av de sista dagarna vid Atlanten tar jag på egen hand bussen ut till Île de Ré, som ligger strax utanför La Rochelle. I öns centralort Saint-Martin-de-Ré hyr jag en cykel och ger mig ut för att upptäcka ön. Det doftar av tång och saltvatten – och jag fylls av en skön frihetskänsla när jag hojar genom det karga landskapet som för tankarna till Gotland.

Just nu är det ebb och segelbåtarna sover siesta med kölen i gyttjan, i väntan på flod. Jag parkerar cykeln vid ett av alla charmiga ostronskjul längs vägen – Auberge de la Mer strax utanför Saint-Martin-de-Ré – och beställer in sex stora ostron för sju euro. Ostron är nämligen grejen på denna ö. Många av odlingarna är familjeägda sedan generationer tillbaka, även om det numera är få som har möjlighet att leva på enbart ostronodling.

– Dessa har vilat tre år i havet här ute, vi odlar med naturliga metoder, utan genmodifiering, därför tar det lite längre tid, förklarar servitrisen Clara di Palma.

Det är en väldigt enkel restaurang, men ostronen som serveras är pinfärska och havsutsikten femstjärnig. Och smaken inget annat än beroendeframkallande. Därför cyklar jag vidare, på jakt efter fler ostron.

Vid Plage du Groin nära Loix uppenbarar sig ännu en pärla bakom ett oansenligt garage där en traktor står parkerad. På Cabane du Groin, som stället heter, äter jag skaldjurstallrik med sniglar, räkor och ännu mer ostron. Till det ett ekologiskt öl av lokalt märke. Till skillnad från stället jag besökte tidigare så odlas ostronen här i våtmarkerna nära stranden, istället för ute i havet.

– Detta är en av öns få ekocertifierade odlingar, för både ostron och räkor, berättar Philippe Kaisen medan han vant öppnar ostron på löpande band inne i det lilla skjulet.

– Tricket är att stoppa in kniven i glipan i mitten så här, bända lite och – voilà! skrattar han.

Tips!

Buss och cykel

Buss från La Rochelles tågstation till Île de Ré kostar drygt 4 euro t/r. Resan tar ungefär en timme. Åker man med egen bil måste man betala en broavgift på 16 euro. I Saint-Martin-de-Ré finns gott om cykeluthyrare, kostar ca 9 euro för halvdag, 12 euro för en heldag.

Ostron

Två bra ostronställen att besöka är Auberge de la Mer, med fantastiskt läge nära havet, och ekocertifierade Cabane du Groin.

La Rochelle–Paris

Mot storstaden

Det är med visst vemod vi lämnar mysiga Châtelaillon. Nu stundar tre dagar i storstaden som avslutning på tågluffen. En höjdpunkt för de äldre barnen som ser fram emot en efterlängtad dos urban livsstil.

Efter obligatoriska selfies vid Eiffeltornet vandrar vi längs Seine och får en glimt av Triumfbågen. En varm sommarkväll är Paris verkligen en av världens vackraste städer, med sina fullsatta uteserveringar, breda boulevarder och ikoniska byggnader.

Stadssemester med barn kan dock vara en utmaning och kräver lite mer förberedelser än när man är på en liten badort. Att bara strosa planlöst utan tydligt mål skapar lätt dålig stämning, så det är viktigt att ha en tydlig plan för dagen. Eftersom våra barn är fullfjädrade fotbollsentusiaster känns det som en given grej att kolla in Parc des Princes, hemmaplan för Paris Saint-Germain och ikoner som Kylian Mbappé och Leo Messi.

Det ligger dessutom nära vårt hotell i södra delen av Paris, och promenaden dit blir en trevlig tur genom vardagliga och turistfria Paris-kvarter. Efter att ha shoppat PSG-merch i butiken vid arenan tar vi metron hela vägen bort till Marais. Även om dessa kvarter enligt vissa har blivit övergentrifierade så är det ju trots allt väldigt trevligt. Gatorna fyllda av uteserveringar och bistroer precis som man vill att det ska vara i Paris, och mat från världens alla hörn. Vi äter prisvärd vietnamesisk lunch och besöker fina Centre Pompidou där vi köper resans dyraste läsk i takbaren Le George. Men vilken utsikt!

Maffig skyline, men att semestra i en storstad med barn kräver lite förberedelser. Foto: GettyImages

Tips i Paris

Novotel Port de Versailles

I Paris valde vi att bo en bit från centrum, söder om Seine nära Port de Versailles. Fyrstjärnigt hotell med fin takterrass med utsikt över Eiffeltornet. Drygt 2 000 kr för ett rum för fyra.

Centre Pompidou

Kulturhuset är definitivt värt ett besök för fin konst och arkitektur. Dessutom gratis för barn. 15 euro för vuxna. centrepompidou.fr

Park des Princes

En audioguidad tur på fotbollsarenan kostar 15 euro per person.

Paris–Göttingen

Hemfärd genom Tyskland

Tillbaka på Paris est för att ta snabbtåget till Tyskland. Fyra timmar senare sitter vi på Frankfurt Bahnhof och äter middag i en foodcourt i väntan på tåg till Göttingen. Resan Paris–Frankfurt hade vi givetvis förbokat, det är ett krav på alla franska snabbtåg. Men för att ta oss vidare till Göttingen går vi bara ner på perrongen och hoppar på första bästa tåg. Så här borde tågluff alltid vara. Ingen stress, inga krav på platsreservationer eller förbokade biljetter. På det tyska ICE-tåget är det dessutom tomt och vi kan välja och vraka bland platserna.

Göttingen är ungefär lika stort som Norrköping. Mängden av cyklar vid stationen är ett säkert tecken på att vi hamnat i en studentstad. Vi har valt att stanna här istället för att fortsätta till knutpunkten Hamburg, som ligger drygt två timmar norrut med tåg. Dels för att vi är lite mätta på storstadsliv efter Paris, men också för att det är lite av charmen med tågluff att dimpa ner i småstäder som denna. Vardagliga platser som man aldrig skulle ha besökt annars, men just för att förväntningarna är låga blir det ofta en trevlig upplevelse.

I Göttingens centrum är det gott om korsvirkeshus och folk på uteserveringarna. Vi äter tågluffens sista glass på torget och blickar tillbaka på en resa som trots en del utmaningar gjort att vi fått uppleva många olika miljöer. Sol och bad vid Atlantkusten, vindistrikt och vackra landskap i Tyskland, liksom cityliv i Paris. Resan blir ungefär som en sån där rysk docka, som vid närmare anblick visar sig bestå av många mindre dockor inuti. Det är utan tvekan därför som jag älskar att tågluffa!

Tåg genom södra Tysklands vindistrikt. Foto: GettyImages

Tips!

Ghotel

Tysk kedja som ofta har hotell nära tågstationerna. Lite affärsresenär-anonymt men fräscht och oklanderligt rent. Vi bodde på Ghotel i både Koblenz och Göttingen.

Så bokade vi resan

Vi köpte Interrailpass med obegränsade resdagar under 30 dagar via Europa Runt. På deras sajt finns mycket inspiration för dig som vill resa med tåg i Europa och även möjlighet till support om du har frågor. Vi förbokade platsreservationer på sträckorna Stockholm–Köpenhamn, Köpenhamn–Hamburg, Hamburg–Koblenz och alla resor genom Frankrike. Platsbiljetterna fick vi hjälp med att boka av Trainplanet. Vi var ute och tågluffade i totalt två veckor.


Text: Fredrik Brändström • 2023-01-30
FrankrikeReportageTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top