Minns ni? Hösten 2009 kunde man inte säga att man skulle flyga till Thailand utan att torpederas med anklagelser om att vara miljöbov. Jag pratade med flera resenärer som med hela världens dåliga samvete på sina axlar beslutat sig för att bli hardcore-miljö-muppar och aldrig mera någonsin flyga.
Men nu har debatten tystnat. Nu hörs åter vrålet från jetmotorerna, som överröstar ord som ”koldioxidutsläpp” och ”klimatkompensation”.
2010, året efter värsta miljödebatten, ökade turistresandet i världen rekordmycket. Att kalla det för en reseboom är ingen överdrift.
Dåligt samvete för sina semesterresor är det återigen bara miljöpartister och med¬lemmar i Naturskyddsföreningen som har.
Resulterade den alarmistiska klimatdebatten då inte i något gott? Det glädjande svaret är: jo. I det tysta händer det nämligen grejer.
Flygplanstillverkarna jobbar hårt för att ta fram effektivare propellerfläktmotorer och att anpassa jetmotorerna så att de kan köras på miljövänligt bränsle. En annan idé är att anpassa flyghöjden efter vädret. Faktum är att utsläppen ger olika skada på olika höjder. En flyghöjdsanpassning skulle kunna ge stora miljövinster.
Nyligen meddelade också Lufthansa och Finnair att de ska börja tanka biofotogen på reguljära flygningar. De har pressen på sig: politikerna i eu har beslutat att flyget 2012 ska bli del av handeln med utsläppsrätter. Nästa år måste alltså flygbolagen pröjsa extra för sina flygningar – om de inte börjar tanka grönt förstås.
Flygbolagen sporras inte bara av opinionen. Minskar de bränsletörsten pressar de kostnaderna – och har chans att överleva i konkurrensen. Den som inte hänger på miljöutvecklingen riskerar att bli en dinosaurie och dö ut. Gott så!
Däremot har inte idén med klimatkompensation blivit någon succé. Ni vet: det där systemet där du, kära resenär, klickar på en knapp för att betala några hundralappar extra för resan, och därmed bidra till energibesparande projekt i tredje världen. Varför är det så få som klickar på kompensationsknappen? Svar: man tvivlar på logiken! Alltså: jag ska fortsätta att flyga och skita ner som förr, medan någon annan, väldigt långt bort, ska skärpa sig – och därmed uppstår någon sorts plus-minus-noll när det gäller utsläpp.
Tänk er motsvarande i mjölkdisken: att det bara finns en sorts mjölk som produceras på ett miljövidrigt sätt. Men om du betalar tre spänn extra för den oekologiska mjölken, då blir den plötsligt … simsalabim: ekologisk.
Det är bättre att sälja ekologiskt producerad mjölk och att göra själva flygningarna mindre miljöbelastande.