Turistbranchen säljer Kina för dess uråldriga historia. Men i ärlighetens namn är nästan allt gammal rivet, eller omvandlat till kitchiga Disneyland. Då är det mer intressant att se byggandet av dagens pyramider. Monumenten över de senaste årens makalösa tillväxt, där designen följer mottot ”More is more”.

Varför inte börja med bron över Hangzhoubukten. Kineserna själva gör det. När bron öppnades för trafik i början av maj bildades långa ilskna trafikköer när bilisterna stannade halvvägs för att njuta av utsikten från världens längsta bro över hav. Annars var meningen att den skulle korta restiden mellan Shanghai och Cixi i Zhejiangprovinsen.

Medan du ändå är i Shanghai rekommenderas ett besök till den nya djuphavshamnen Yangshan, öppnad 2005. Den gamla hamnen ligger nära utflödet av Yangzifloden och slammas därför lätt igen. Därför beslutade staden att bygga en ny på två öar ute i havet. Öarna var spetsiga berg. Inga problem. Bergen kapades och las i havet.

Tadaa! Varde en av världens största djuphavshamnar. För att nå ut dit byggdes en drygt tre mil lång bro. Utflykter till Yangshan arrangeras på lördagar av Shanghai Tourist Distribution Center och biljetter och bussar återfinns vid Shanghai stadium utgång nummer nio.

Peking har blivit rena paradiset för knäppa-monument-turister. Lägg minst en vecka åt sidan för att utforska storheter som: den äggformade nya Operan; det gigantiska tv-huset byggt som en omöjlig figur – bara Pentagon lär ha en större kontorsbyggnad; eller varför inte OS-arenorna Fågelboet och Vattenkuben.

Ett monument som turisten lär se vare sig man vill det eller inte är nya terminal 3 på Pekings flygplats som invigdes i februari. Den är större än hela Heathrow. Samtliga är bevis på vad kommunistiska partibossar och västerländska arkitekter kan åstadkomma när de inte hindras av folkopinion eller budget.
Men pyramidbyggandet är ingalunda begränsat till storstäderna. I hålan Fuyang i Anhuiprovinsen byggde sig partibossarna en byggnad snarlikt Vita Huset som stadsdelskontor. När en tjänsteman tyckte att skattepengar kunde användas på bättre sätt skickades han i fängelse, i mars månad rapporterades han ha dött i sin cell.

I Zhejiangprovinsen har affärsmannen Huang Qiaoling också byggt sig en kopia av Vita Huset. Där kan man även beskåda Huangs privata versioner av Mount Rushmore och Washingtonmonumentet. Om du kör vidare söderut från provinshuvudstaden Hangzhou genom Zhejiangs gröna kulliga landskap så kommer du till filmstaden Hengdian. Där har en excentrisk miljardär byggt kopior av det gamla Kina i sten och betong. Kungfu-rullar som Hero och The Forbidden Kingdom har spelats in där, den sistnämnda med Jackie Chan och Jet Li.

Bara för att anlägga Förbjudna staden tvingades filmbolaget spränga bort 13 mindre berg. Efter fem år var en kopia av kejsarpalatset klart till en kostnad av 800 miljoner yuan. En yuan är värd lite mindre än en krona. Vart man än åker i Kina hittar man liknande jätteanläggningar där färgen knappt hunnit torka.

Men alla bleknar de i jämförelse med de riktigt megastora projekten: dammen Tre Raviner och Sydnordliga kanalerna. Bägge förespråkades av Mao, men det är först nu som Kina har resurser att förverkliga den gamle diktatorns visioner. I sin gränslösa storslagenhet och diskutabla nyttovärde kan de väl mäta sig med det gamla Kinas främsta monument: Kinesiska muren och Kejsarkanalen.
Miljoner tvingades lämna sina hem när dammen på Yangzifloden bygddes. Men kinesiska experter har redan dömt ut dammen som en potentiell katastrof medan strandbankarna kollapsar av det stigande vattnet.

Sydnordliga kanalerna går ut på att leda vatten från det relativt vattenrika södern till den torkdrabbade norra Kina. Jag besökte senast i mars en sektion av projektet i Hebeiprovinsen som ska färdigställas inför OS. Det var som att se en flod byggas.

Ola Wong listar 3 alternativa Kinaupplevelser:

1. Fastna i en koltransport i Shanxiprovinsen

Shanxi är en Kinas största producent av kol. Kanske inte vackert, men kolkaravanerna är enorma rullande monument över växthuseffektens tidevarv.

2. Se när nya centrum skapas


Nästan alla städer är i färd med att bygga ett nytt centrum. Åk och se historia bli till, exempelvis i kolstaden Wuhai i Inre Mongoliet. Inre Mongoliet är en autonom kinesisk provins i norra Kina.

3. Beskåda Ordos 100

När du ändå är där: se byggandet av de 100 lyxhus som lika många internationella designfirmor bjudits in att skapa i Ordos öken, Inre Mongoliet. Performancekostnären Ai Weiwei håller i projektet och affärsmannen Cai Jiang står för fiolerna.