Ta tåget till utlandet tycker alltfler européer är en bra idé. Foto: Getty Images
Alltfler européer tar tåget till utlandet
På kontinenten ökar långdistansresandet med tåg. Medan vi flyger mindre än vad vi gjorde före pandemin är det idag drygt 20 procent fler än 2019 som tar tåget mellan europeiska länder, visar ny statistik.
2023 slogs rekord med 24 miljoner gränsöverskridande tågresor i Europa. Deutsche Bahn, ”tyska SJ”, ett av Europas största tågbolag, har därför satt in fler och längre tåg – och även startat nya rutter, skriver järnvägssajten Railtech.
Statista Research Department spår att antalet tågresor inom unionen – både inrikes- och utrikes – nästa år för första gången kommer att överskrida en miljard. Tre år senare är antalet europeiska tågresor närmare 1,1 miljard, tror det tyska statistikföretaget som är specialiserat på datainsamling och visualisering.
Färre flyger till Berlin
De få internationella direkttåg till utlandet som finns från Sverige har också rapporterat ökning av antalet resenärer. Förre året flög hälften så många från svenska flygplatser till Berlin jämfört med för tio år sedan.
Förklaringen är att det nu finns två direkttåg mellan Stockholm och Berlin. Både SJ och Snälltåget, som trafikerar sträckan, har upplevt en ökning av antalet resenärer.
För svensk tågtrafik till utlandet totalt sett finns ingen detaljerad passagerarstatistik, men Snälltåget har sagt att de 2023 fraktade omkring 100 000 passagerare på Stockholm-Hamburg/Berlin-sträckan.
Resebarometern, Sveriges största resvaneundersökning, visar dock att det totala tågresandet till utlandet fortfarande bara utgör cirka 5 procent av svenskarnas internationella fritidsresor.
Läs mer: Efter pandemin: Allt färre reser långt bort i världen.
Läs också: Så har våra flygvanor ändrats efter pandemin.
Tydlig trend
Men ute i Europa är trenden tydlig: alltfler européer väljer tåg för sina internationella resor. Enligt Railtech lockas man framförallt av bekvämligheten i att ta tåg från centrum till centrum och de alltmer konkurrenskraftiga priserna.
Michael Peterson på Deutsche Bahn säger till onlinetidningen Railtech att ökningen av antalet resenärer med långdistanståg är ett tecken på att tågets attraktionskraft och dess positiva bidrag till miljön.
Bland Deutsche Bahns internationella rutter har sträckan Berlin–Amsterdam ökat mest, tätt följt av Berlin–Warszawa och München–Verona.
Läs även: Renässans för nattågen i Europa – här är nyheterna.
Nya tågmodeller
Det tyska tågbolaget har nyligen satt in de nyaste och modernaste ICE 3 Neo-tågen på sträckorna Frankfurt–Bryssel och Frankfurt–Amsterdam.
Mark Smith, som driver tåginformationssajten The Man in Seat 61, teståkte det nya tåget häromdagen och rapporterade entusiastiskt på sin Facebooksida med att ge inredningen och designen tumme upp.
Han tillägger: ”Ett underbart tåg, med den där – aaaahhh – ”nytt tåg”-lukten. Det är gott om bagageutrymme, åtta cykelplatser, restaurang, wifi och inbyggda ramper för rullstolsburna.”
Läs mer: En intervju med Mr Train himself, Mark Smith på The Man in seat 61.
Fördjupning: Amerikanska CNN om Europas nattågsrenässans.
Text: Per J Andersson • 2024-08-10
Nyhet • Tågresor