Annons
Annons
Nyhet

Åtta reseföretags reklam granskas

Konsumentverket granskar nu åtta reseföretag som misstänks använda lockpriser i sin marknadsföring: Apollo, Sembo, Ving, Viking Line, Resfeber, SAS, Swebus och Big Travel.

Text: Redaktionen • 2007-07-31 Uppdaterad 2007-07-31

Konsumentverket granskar nu åtta reseföretag som misstänks använda lockpriser i sin marknadsföring: Apollo, Sembo, Ving, Viking Line, Resfeber, SAS, Swebus och Big Travel.

Mot företagen har det inkommit anmälningar från personer som upplever sig ha erbjudits lockpriser i e-post eller via annonser. När de försökt att köpa resorna till de annonserade priserna har biljetter inte gått att få tag på.
– Vi har bett researrangörerna inkomma med skriftliga redogörelser till oss. Vi vill bland annat veta hur många resor som funnits till försäljning till de aktuella priserna. Vi vill också säkerställa att arrangörerna har rutiner för att plocka bort erbjudanden om resorna säljer slut, säger Jessie Cargill-Ek på Konsumentverket.

Enligt tidigare dom i marknadsdomstolen får man till exempel inte marknadsföra en charterresa till ett visst pris om det finns färre än tio platser.

Konsumentverket har möjlighet att kräva att företaget informerar om vissa saker i annonsering. Konsumentverket och Konsumentombudsmannen kan också förbjuda företag att komma med oriktiga påståenden. Konsumentombudsmannen kan även ta företag till Marknadsdomstolen.
– Men vi hoppas att det inte ska behövas i detta fall, säger Jessie Cargill-Ek.

Senast den 9 augusti ska de flesta av företagen inkomma med svar till Konsumentverket.

Text: Barbro Janson


Text: Redaktionen • 2007-07-31
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top