Konsumentombudsmannen ställer Mr Jet inför Marknadsdomstolen. När en resa bokas på nätet vill inte KO att vissa tjänster ska vara förvalda av resebyrån.

Ibland måste den som köper sin resa på internet själv ta bort vissa förvalda tilläggstjänster. Konsumentombudsmannen, KO, vill nu att Marknadsdomstolen ska förbjuda säljmetoden, eftersom kunden kan missa tilläggen och därmed köpa oönskade tjänster.

Nätresebyrån Mr Jet har haft tilläggstjänster som till exempel avbeställningsskydd och servicepaket förvalda när kunden gör sin beställning. Enligt KO har risken då funnits att även de konsumenter som inte velat köpa de redan ikryssade valen har gjort det i alla fall. Därför har KO nu ställt Mr Jet inför Marknadsdomstolen.

Mr Jet upphörde nyligen med ikryssade valbara tjänster på sin hemsida.
– Nu är det inget vi har. Men många andra har det, även de större charterbolagen. Man kan undra varför de går på oss och inte de stora, säger Pelle Svensson, marknadschef på Mr Jet.

Stämningen av Mr Jet är en uppföljning av en marknadskontroll som genomfördes av EU-nätverket Consumer Protection Cooperation i slutet av 2007. Då upptäcktes att ett dussin reseföretag hade lagt till tilläggstjänster i sina priser utan att konsumenterna önskat det.

De allra flesta företagen ändrade sina försäljningsmetoder efter kontrollen.
– De som inte rättade sig var Mr Jet och Big Travel. Mr Jet tog bort förvalda tilläggstjänster för någon vecka sedan, säger Gunnar Wikström, jurist KO-sekretariatet.

Genom stämningen vill nu KO få en tydlig signal om att säljmetoden är olaglig. De vill att Marknadsdomstolen ska reda ut vad som gäller samt förbjuda Mr Jet att använda metoden igen.

En fällande dom mot Mr Jet kan bli vägledande. Andra bolag som säljer varor och tjänster på internet skulle kunna bli tvungna att följa den.

Text: Lovisa Granberg

Läs mer:

Nyhet

Vart tredje reseföretag bryter mot lagen