Ryanair fortsätter att sälja billiga biljetter, trots lågkonjunktur och konkurser i flygbranschen. I dag lanserade lågprisjätten sin senaste kampanj. Vid en presskonferens i Stockholm menade vd Michael O´Leary att lågkonjunkturen gynnar Ryanair.
– När vi befinner oss i en ekonomisk avmattning kommer folk att börja söka sig till de billigaste alternativen, vare sig det gäller möbler, mat eller flygbiljetter, sade Michael O’Leary.
Men att erbjuda biljetter för 30 kr styck är inte lika givmilt av flygbolaget som det kan tyckas. Det menar Henrik Sjödin, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Billiga biljetter gör att det känns som att Ryanair ger en stor rabatt, men den faktiska kostnaden för flygbolaget är inte lika stor. Själva flygstolen utgör bara en liten del av det som Ryanair tjänar sina pengar på.
Henrik Sjödin menar att billiga biljetter är ett bra sätt att locka kunder på. Att lätta på plånboken när man ska boka biljetten är betydligt svårare än när man väl sitter på planet.
– Biljettpriset är det röda skynket i en lågkonjunktur, får man ner det får man fler som vill boka. Sedan när kunden väl sitter på planet är man inte lika priskänslig som när man bokade, och det är då Ryanair tjänar sina pengar.
Text: Mette Landfald