Paret skulle hälsa på släkt i Australien och skulle flyga dit med Etihad via Abu Dhabi. När planet var på väg ut på landningsbanan för att lyfta märkte de att de hade ett missat samtal från sin sonson.
De försökte ringa men fick inget svar. Istället nåddes den av det hemska beskedet att sonsonen vårdades på intensivvården och att de behövde komma dit så fort som möjligt, skriver resebranschtidningen Travel Mole.
I sista sekund hann de meddela kabinpersonalen. När piloten fick höra om situtationen avbröt han snabbt take-off och gjorde istället en U-sväng för att föra farföräldrarna tillbaka till gaten så att de kunde skynda sig till sitt barnbarns sida.
Tragiskt nog avled sonsonen dagen efter av icke delgivna orsaker. Men tack vare pilotens beslut kunde farföräldrarna ta ett sista farväl av sitt barnbarn.
Efter händelsen skrev parets resesäljare Becky Stephenson ett inlägg på Facebook-gruppen ”Travel Gossip” där hon hyllade pilotens agerande.
Inlägget som publicerades under gårdagen har gillats flera hundra gånger och i kommentarsfältet kallar personer gärningen för ”fantastisk” och ”hjärtevärmande” och stämmer in i hyllningen.
Becky Stephenson berättar att hon mailat flygbolaget för att personligen tacka för, och berömma personalens agerande.
I sitt inlägg skriver hon att även personalen på flygplatsen var mycket hjälpsamma och assisterade paret genom flygplatsen. De såg dessutom till att få parets bil framkörd från parkeringshuset så att de kunde köra till sjukhuset så snabbt som möjligt.
– Varje liten detalj togs hand om. Sorgligt nog avled mina kunders sonson dagen efter men om de inte hade blivit avsläppta från planet och blivit tvungna att flyga tillbaka från Abu Dhabi så skulle de antagligen inte ha hunnit fram till hans sjukbädd i tid, säger Stephenson till Travel Mole.
Hon skriver också att flygbolaget svarat att paret kan återanvända sina biljetter till en framtida resa.