Både Tallink Silja Line och Viking Line har sett en tydlig uppgång av antalet passagerare under hösten 2008, trots att lågkonjunkturen drabbat resebranschen hårt. Färre väljer långväga semestrar och Tallink Silja Lines kommunikationschef Janis Pavuls tror att det kan ha gynnat bolaget.

– Vi utesluter inte att konjunkturen har påverkat oss positivt, säger Janis Pavuls.
För Tallink Silja har ökningen skett på samtliga turer med störst procentuell ökning på sträckan Stockholm-Riga. Ökningen beror enligt Janis Pavuls främst på tre faktorer.
– Vi har haft en del fartygsbyten som påverkat trafiken positivt, bland annat har färjan Galaxy börjat trafikera sträckan Stockholm-Åbo. Dessutom har partykryssningsfartygen varit otroligt framgångsrika och vi tror på en fortsatt ökning under 2009. Däremot ska vi komma ihåg att vi hade en nedgång under 2007 vilket bidrar till att siffrorna procentuellt sett blir så här höga.

Även Viking Line har sett en ökning under hösten. Dels tror Viking Line Skandinaviens vd Jan Kårström att mycket av ökningen beror på den populära TV-serien ”Färjan” som under hösten visats på Kanal 5. Tittarna har i serien fått följa personalens arbete ombord på fartyget Cinderella. Serien har blivit sÙ� populär att en ny säsong kommer att börja spelas in januari. Men Viking Lines ökning beror inte enbart på seriens framgång.
– Vi satsar otroligt mycket pengar på underhållning. Kryssningstrafiken har ökat och resultatet från våra undersökningar visar att mat, service och underhållning är väldigt uppskattat bland våra resenärer, säger Jan Kårström.

Text: Andreas Björkman