Snart kan ett gemensamt bokningssystem för tåg i Europa bli verklighet. Foto: Gettyimages.

Nyhet

Så vill EU göra det enklare att boka europeiska tåg

Det är enklare och billigare att boka en flyg- än en tågbiljett för en resa ut i Europa. Det vill EU ändra på. Målet är ett gemensamt bokningssystem för alla europeiska tåg. Nu har man tagit ett steg närmare den visionen.

Text: Per J Andersson • 2021-04-30

På torsdagen röstade Europaparlamentet igenom ett paket som ska underlätta för Europas tågresenärer. Tanken är att tågbolagen ska öppna bokningssystemen för utomstående så att du kan boka alla Europas tåg hos varje enskilt tågbolag. Exempelvis ska du kunna boka en tågresa mellan Köln och Paris eller Paris och Barcelona även på sj.se. Då kan man också kunna skapa tågens motsvarighet till sajter som flygresor.se. Visionen är tågresor.se.

Samtidigt vill EU att tågresenärer ska få ökade rättigheter vid förseningar och inställda tåg som liknar de som flygpassagerare redan har. EU-beslutet innebär att tågbolagen vid förseningar på mer än 100 minuter måste erbjuda resenärerna ombokningsalternativ, oavsett omständigheterna, och hjälpa dem att hitta de bästa alternativen.

Säg att du åker Stockholm–Köln. Det kräver idag att du åker med tre tåg och gör minst två byten (i Köpenhamn och Hamburg). SJ tar dig till Köpenhamn, DSB till Hamburg och Deutsche Bahn till Köln. Om något av tågen på delsträckorna blir försenat ska du ha rätt till att bli ombokad till andra tåg, få hotellövernattning och middag om du missat sista tåget för dagen – och om resan är rejält försenad dessutom ekonomisk ersättning.

Allt det här är självklarhet när du flyger, men inte när du färdas på järnväg. Det vill EU ändra på.

Så vill EU göra det enklare att boka europeiska tåg
Stockholm-Köln med tåg kräver idag minst två byten. En försening kan stå dig dyrt. Det vill EU ändra på. Foto: Gettyimages / Matteo Colombo.

Cyklar på tåg

Torsdagens beslut i EU-parlamentet innebär också krav på att nya eller renoverade tågvagnar måste på sikt göra plats för minst fyra cyklar ombord. Dessutom ska det bli lättare för personer med nedsatt rörlighet att ta tåget.

EU-parlamentarikerna Johan Danielsson (S) och Jörgen Warborn (M) meddelar att de är nöjda med torsdagens EU-beslut. Men det är inte Jakop Dalunde från Miljöpartiet som därför röstade nej till förslaget. MP hade tillsammans med bland annat Centerpartiet velat haft mer långtgående krav.

Det nya kravet att tågbolagen ska ersätta försenade tågresenärer som bokat en längre internationell resa med flera tågbolag innebär ett steg framåt, menar Jakop Dalunde. Men …

– EU har sagt att det bara ska gälla om de inblandade tågbolagen har samma ägare. Det räcker inte. Det bör gälla oavsett vilka tågbolag som kör de olika delsträckorna. Precis som det är idag med flyget.

Så vill EU göra det enklare att boka europeiska tåg
EU vill göra det enklare att ta cykeln på tåget. Foto: Gettyimages / Westend61.

Drömmen om Tågresor.se

Även visionen om ett all-europeiskt tågresor.se kommer på skam med det förslag som parlamentet nu tagit, anser han.

– Medlemsländerna får nio år sig på att kräva att tågbolagen öppnar sina bokningssystem för resebyråer och andra tågbolag. Dessutom ska man slippa om det är “tekniskt svårt”. Då blir det hur lätt som helst att smita undan och inte göra någon förändring.

Även Emma Wiesner från Centerpartiet är besviken på EU:s urvattnade förslag om bättre villkor för Europas tågresenärer. Centerpartiet vill bland annat ha hårdare krav när det gäller assistanshjälp till rörelsehindrade och snabbare och högre ersättning vid förseningar.

Billigare tågbiljetter

Dessutom menar hon att det måste bli mer fri konkurrens så att biljettpriserna kan bli lika låga som på flyget.

– Tågtrafiken i Europa är nu i en mellanfas. Den är inte helt avreglerad, men heller inte helt reglerad. Den monopolsituation som finns kvar i flera länder leder till höga priser. Avreglerar man mer pressas priserna neråt. Jag hoppas att vi med tågtrafiken kan nå dit flyget är sedan länge med billiga biljetter som är enkla att boka.

“Orättvis beskattning”

Miljöpartiets Jakop Dalunde är också missnöjd med att det ofta är dyrare att ta tåget till kontinenten än att flyga.

– Det råder en orättvisa mellan transportslagen. Bilen och flyget betalar inte för sin klimatpåverkan, medan tåget gör det. Det är helt bakvänt. Vi har skatt på tågens el, medan flygfotogen är skattebefriad. Och om bensinen till bilarna skulle beskattas så att bilismen fullt ut betalar för underhåll av vägar, för miljö- och hälsoskador, sjukvård etc, då skulle bensinen kosta 50–60 kronor litern, säger han.

När parlamentet diskuterade förändringar i EU:s utsläppshandeln drev de gröna partierna förslaget att ta ut 500 kr per enkelresa med flyg inom Europa.

– Det hade varit ett bra första steg för att göra tåget lite mer konkurrenskraftigt. Och samtidigt få intäkter till att investera i ny järnväg, vilket behövs i många länder, säger Jakop Dalunde.

Så vill EU göra det enklare att boka europeiska tåg
En tågbiljett måste bli lika billig som en flygbiljett, anser Emma Wiesner från Centerpartiet. Foto: Gettyimages / Solskin.

Nattåg i väntan på snabbtåg

Idag väljer 65 procent av svenskarna som ska på utlandssemester flyget, och bara 3 procent tåget, enligt Vagabonds Resebarometer. Det skulle kunna ändras om det vore enklare att boka och om biljetterna vore billigare. Även snabbare förbindelser söderut skulle locka fler att välja tåget, tror Jakop Dalunde.

Idag tar tågresan Stockholm–Hamburg 11 timmar. Nu har bygget av en tågtunnel mellan Danmark och Tyskland påbörjats för att bli klar om cirka 10 år. Om Sverige bygger nya stambanor för höghastighetståg, vilket kan bli klart tidigast om 15–20 år, kommer restiden Stockholm–Hamburg att halveras.

– Vi har massiva investeringar i ny infrastruktur framför oss, men utsläppen måste minskas nu. Därför är nattågen en bra lösning. Ser framför mig att Stockholm, Göteborg och Malmö får flera direkttåg till Köln, Berlin, Bryssel och kanske också Paris. Och att det blir möjligt att boka de resorna tillsammans med anslutningsresor vidare ut i Europa, säger Jakop Dalunde som tycker att SJ är på rätt väg med beskedet om att de åter ska börja boka utrikesbiljetter (en tjänst man la ner 2014 på grund av bristande lönsamhet).

– Men jag vill också att belgare, tjecker och tyskar ska kunna boka resor till exempelvis Sverige i sina nationella bokningssystem, säger han. Därför är det viktigt att vi får ett EU-regelverk som kräver att alla tågbolag möjliggör så att man kan boka resor över hela Europa, oavsett vem som kör tågen.

Fotnot: Svenska regeringen har gett Trafikvertket i uppdrag att upphandla ett dagligt nattåg från Stockholm och Malmö till Tyskland, förmodligen Köln. Planen är att trafiken ska kunna starta redan i augusti 2022.

Lästips från Tågbloggen: “Visionen är att slippa alla tågexperter när vi ska resa utomlands“.

I juni kan du ta nattåget Stockholm-Berlin

Nu kan du ta tåget från Ystad till Haparanda

Världens vackraste tågresor – 16 episka äventyr på räls


Text: Per J Andersson • 2021-04-30
NyhetTågresor

Scroll to Top