George Neaime köpte två flygbiljetter till Filippinerna i höstas för att tillsammans med sin fru åka på semester. Han betalade nära 18 000 kronor direkt till Saanda Travels ägare och fick sina biljetter. På resdagen ringde George upp ägaren för att stämma av några småsaker som rörde resan. Som många andra fick då George ett svar han inte förväntade sig: Biljetterna var ogiltiga, så det var inte någon idé att åka till Arlanda.
Saanda Travels ägare lovade att paret skulle få pengarna tillbaka för biljetterna, men då var de tvungna att köpa två nya. De lånade ihop 18 000 kronor och resan till Filippinerna blev trots allt av. Men någon återbetalning har de inte sett skymten av. George Neaime har polisanmält händelsen. Han är arg och ledsen och säger till tidningen Stockholm City:
– Jag vill ha tillbaka mina pengar men vet inte vad jag ska göra då han inte går att nå. Den här förslagne mannen pratar byxorna av vem som helst.
George Neaime är inte ensam om att ha haft trassel vid bokning med Saanda Travel. Biljetten för flygresan man har betalat för, blir ogiltiga precis innan avgång och man går miste om tusentals kronor. Resenären har helt enkelt inte en flygstol när hon eller han kliver på planet.
Saanda Travel har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) sju gånger sedan 2007 av upprörda resenärer, enligt Stefan Larsson, avdelningsansvarig på ARN. Anmälningar som kommer in till ARN rör både paketresor och flygbiljetter.
Företaget är en internetresebyrå som grundades 2001 och har sedan dess erbjudit reguljära flygbiljetter, hyrbil och hotell världen över. Saanda Travel lovar på sin sajt att hålla kostnaderna på resor världen över på en minimal nivå. Men efter flera anmälningar mot företaget, bör man alltså se upp.
Saanda Travel finns med på svarta listan, som ställs samman av tidskriften Råd & Rön två gånger per år. Där hamnar företag som inte följer ARN:s beslut om hur tvister med kunder ska lösas.
Saanda Travel har inte heller ställt resegaranti hos Kammarkollegiet – något man är tvungen att göra om man säljer paketresor ifrån Sverige.
Vagabond har sökt företagsägaren, men inte fått tag på honom. Han har i ett mejl till tidningen Stockholm City sagt att problemen beror på dålig ekonomi:
– Företaget har drabbats hårt av finanskrisen, just nu letar vi pengar utomlands. Vi är mycket ledsna att våra kunder drabbats. Jag kommer att göra allt för att betala tillbaka.
Text: Isabelle Öblom